Davor Majetić, direktor tvrtke Atento

Pitanje za milijun dolara

Konsolidacija tržišta ključna je za hrvatsku ICT industriju. Ako želimo opstati, biti konkurentni i kvalitetnije zainteresirati korisnike za našu ponudu, moramo imati mnogo više srednjih i većih tvrtki, jer s hrvatskim prosjekom veličine ICT tvrtke od 8-9 ljudi jako je teško pratiti što se događa na tržištu i nuditi kvalitetnu ICT uslugu.
Davor Majetić, AtentoStoga se nadam da će primjer Atenta ponukati neke druge tvrtke da se također udružuju i da stvaraju koncentraciju pameti i znanja koja će moći bolje servisirati tržište - za čitatelje InfoTrenda rekao je Damir Majetić, donedavna direktor Microsofta Hrvatska a sada Predsjednik Uprave i glavni izvršni direktor najvećeg hrvatskog IT holdinga: Atento informacijski sustavi.

InfoTrend: Osnivanje holdinga kakav je Atento nije čest slučaj u informatičkoj branši u Hrvatskoj. Jesu li i u samom holdingu do kraja razjašnjeni motivi i ciljevi, organizacijska struktura i očekivanja osnivača?
Davor Majetić: Atento je osnovan s namjerom udruživanja znanja, resursa i komplementarnih iskustava. A to, u slučaju Atenta, ne znači klaster ili neki sličan oblik poslovnog povezivanje, nego znači stvarno udruživanje – stvoriti novu organizacijsku strukturu, nove načine pretakanja svih postojećih resursa u jedan zajednički nastup na tržištu. Da bi se to postiglo, predstoji nam proces u kojem se moraju implementirati poslovni procesi, poslovni i vlasnički odnosi, i sve to po mjeri ljudi i kultura sve tri tvrtke osnivača Atenta. Kako sve tri tvrtke imaju jasnu i odličnu poziciju i brand na hrvatskom i regionalnom tržištu nastojati ćemo u procesu udruživanja pozicionirati Atento tako da vremenom dođe do znaka jednakosti između Atenta i Spana, Atenta i Gisdate, između Atenta i Versa, da unutar nove grupe ne bi dolazilo do brendovskih izazova i nedoumica.
Cilj tima koji će raditi u Atentu bit će ponuda usluga kako skupine tako i pojedinačno, ali i stvaranja novih proizvoda temeljenih na iskustvima Spana, Versa i Gisdate. Jer znanja koja oni imaju su prilično komplementarna – infrastruktura, mrežna znanja ili komunikacijska znanja te znanja o prostoru i softveru. Možemo tomu pribrojiti i održavanje, u dijelu servisnih usluga koje Gisdata pruža T-Comu, te još puno rješenja i usluga koje sve tri tvrtke nude.
Kada okupite sposobnosti, talente i znanje svih ljudi u tim tvrtkama, postoji puno potencijal za inovativne proizvode. Baviti ćemo se inovacijom, ne invencijom što znači da ćemo nastojati na novi način ponuditi, unaprijediti, kombinirati proizvode i usluge velikih svjetskih brandova po mjeri naših korisnika. Dakle, bavit ćemo se inovacijama i u tom trendu graditi nove vrste usluga i proizvoda te na kvalitetan način utjecati na tržište i potrebe tržišta u Hrvatskoj i regiji.

Pitanje za milijun dolara
IT: Kako tvrtke u Hrvatskoj uvjeriti da ih ulaganje u ICT može spasiti od propasti?
Majetić: Dva su uvjeta. Najprije morate imati resurse koji će zaokupiti njihovu pažnju jer vlasnike ili poduzetnike koji vode male tvrtke treba privoliti da s vama sjednu za stol i poslušaju što im imate reći. Ako to uspijete, uvjeren sam da je pola posla već napravljeno. Drugi, i puno radikalniji element, je njihova nemoć, onaj osjećaj konkurencije koja ih okružuje i koja će ih, ako se ne pokrenu, progutati. Možda i približavanje ulaska u EU bude primjer i poticaj kako doista treba raditi.
IT: Kako su uprave odnosno direktori Spana, Versa i Gisdate uključeni u organizaciju i rad Atenta s obzirom na zadatke koje imaju u vlastitim tvrtkama?
Majetić: Direktori će se baviti strateškim odlukama koje se tiču Atenta i vlastitih tvrtki. To su odluke vezane za integraciju, investiciju, strategiju i za način i sadržaj rada Atenta. Da bi zajednički pohvat mogao djelovati, moraju u svakom trenutku znati gdje smo, kamo idemo i što želimo postioći, odnosno provjeravati jesmo li na dobrom putu, idemo li naprijed ili zastajemo.
Zajedno s timom Atenta donosit će strateške odluke o ulaganju u ove ili one segmente, o ispitivanju potreba tržišta i proizvoda koje tek moramo stvoriti. I dakako, ujedinit ćemo sve resurse da se takvi proizvodi tržištu i ponude.
Cilj Atenta je da rastemo i stvorimo jednu veliku hrvatsku ICT tvrtku. To nije samo rast fizičkog obujma onoga što nude Atento, Verso, Gisdata i Span, već rast kroz nove proizvode i usluge i kroz akvizicije. Na razini Uprave će se osim o investicijam u nove usluge i proizvode, odlučivati i s kojim tvrtkama ćemo se još udruživati, a birat ćemo isključivo one koje su sposobne po položaju na tržištu, po znanju, a imaju nama sličan životni i korporativni senzibilitet. To je važan čimbenik naše strategije i misije; da razmišljamo na isti način o tome što jesmo i što namjeravamo raditi na tržištu.

Davor Majetić, AtentoIT: Je li ovo udruživanje triju tvrtki, kompatibilnih po području djelovanja i resursima, posljedica sretnih okolnosti ili promišljenog izbora da se stvori snažna organizacija sposobna preuzeti i najveće projekte?
Majetić: Priznajem da je tu bilo i malo sreće. Kada sam najavio odlazak iz Microsofta Hrvatska i razmišljao o nekim novim izazovima na hrvatskom tržištu, razgovarao sam sa mnogim tvrtkama pojedinačno pa tako i o nekakvim mogućim oblicima suradnje sa svakom od ove tri tvrtke.
I onda se pokazalo da su sve tri tvrtke međusobno već izgradile nekakav partnerski odnos i razgovarale o zajedničkom nastupu. Shvatio sam da je zapravo logično da se stvori jedno takvo udruženje, odnosno da se napravi jedan takav holding jer su njihova znanja dosta komplementarna i da se, sa svim tim znanjima, možemo udružiti u jednu horizontalnu i infrastrukturnu cjelinu, uz specifične vertikale koje imaju i Verso i Span i Gisdata.
Bio je to jedan sinergijski učinak, koji se dogodio dok sam ja razmišljao što dalje. I kada sam stavio na stol svoj prijedlog o osnivanju holdinga, nisam morao trošiti mnogo vremena i energije u uvjeravanje. Zapravo, možda je ključna bila moja raspoloživost tržištu, jer njima je samo trebao netko tko će to objediniti i pokrenuti njihove sinergijske kapacitete. Konačno, jedan od zadataka Atenta će biti upravo to udruživanje i funkcioniranje holdinga, jer će se direktori u ovom procesu i nadalje morati baviti svojim tvrtkama.
Osim toga, često sam govorio a i dalje tvrdim da je konsolidacija tržišta ključno važna za hrvatsku ICT industriju. Ako želimo opstati, biti konkurentni i bolje zainteresirati korisnike za našu ponudu, moramo imati mnogo više srednjih i većih tvrtki jer s prosjekom od 8-9 ljudi jako je teško pratiti što se događa na tržištu i nuditi kvalitetnu ICT uslugu. Zato se nadam da će ovaj naš primjer ponukati neke druge tvrtke da se također udružuju i da stvaraju neku koncentraciju pameti i znanja koja će moći bolje servisirati tržište.

Da biste znali jeste li ostvarili cilj, morali ste ga definirati na početku projekta, a to se često zaboravi pa se onda pitate zbog čega ste u njega uopće krenuli.
IT:
Zašto, po vašem mišljenju, proces konsolidacije tako teško prolazi u hrvatskoj ICT branši?
Majetić: Upravo zato jer nedostaje senzibiliteta o kojem pričam; da se spoje ljudi koji imaju slične ideje, motive i senzibilitet. Ono što mi želimo kroz Atento je spojiti dva svijeta: poslovni i ICT svijet. Želimo da naši sadašnji i budući korisnici dožive Atento kao pomoć u ostvarivanju postizanja svojih osobnih i korporativnih ciljeva uz pomoć ICT svijeta. Svaka tvrtka ima svoje prioritete i ciljeve – je li to troškovna učinkovitost, možda neki novi način vođenja poslovanja ili je to bolja upravljačka kvaliteta s boljim informacijama…
Mi im želimo pomoći i pokazati kako ostvatiti svoje ciljeve i uz pomoć ICT svijeta kojega mi želimo približiti i demistificirati našim klijentima.
Pojedinačno, sve tri naše tvrtke su tehnički i tehnološki izvrsne, završavaju svoje projekte i obveze, te rade vrlo korektno sa svojim korisnicima.
Na tome gradimo i imidž holdinga koji kroz svoje znanje i kapacitete može odraditi svoje projekte i kvalitetno izvršiti ono što je nudio i potpisao. Sa ljudskim kapacitetom i iskustvom sposobni smo odraditi i najveće projekte i biti kvalitetan poslovni partnet najvećim tvrtkama u Hrvatskoj i regiji, uključujući tu i javnu vlast.
Spomenuli ste da je mnogo ICT projekata koji su ostali nedovršeni ili su čak i završeni a da korisniku nije jasno zbog čega su, zapravo, bili započeti, pa je nemoguće prosuditi jesu li uspjeli ili ne. Da biste znali jeste li ostvarili cilj, morali ste ga definirati na početku projekta, što se često zaboravi pa se onda pitate zbog čega ste u njega uopće krenuli i što ste htjeli ostvariti.
Ako se to ne definira, na kraju takvih projekta ljudi koji odlučuju o novcima i strategiji vide od projekta samo veliko ulaganje, odnosno trošak, jer je jedini čvrsti podatak novac i vrijeme koje ste uložili, odnosno potrošili na nemjerljivu vrijednost.

Zašto to radimo?
Nakon 17 godina izlaženja InfoTrenda možete biti sigurni da je mnogo ljudi mnogo naučilo čitajući vaš list. Tako i ja, svojih 12 godina rada u Microsoftu najradije pamtim po sudjelovanju u prijenosu znanja te školovanju ljudi i dizanju razine informatičkog znanja.
Jer mi smo krenuli s 5-6 inženjera, a danas ih imamo preko 3000.
Taj kvantum znanja na kome sam radio zapravo daje puno veću kvalitetu; u Microsoftovu okruženju sad imate puno veću kvalitetu podrške tako da ljudi, radeći s vama, znaju o čemu govore. A s druge strane, naravno, količina licenci ili sofvera podigla je razinu informatičke pismenosti u Hrvatskoj. Da ne govorimo o lokalizaciji koju smo započeli među prvima u Hrvatskoj, što je pomoglo da se informatika puno lakše prihvati i da ljudi imaju puno manje kočnica
kada vide računalo pred sobom. I što je najvažnije, informatika je postala puno običajnija i bliža ljudima, navikli su se na nju, i mene veseli kada vidim da Internet ima puno veći doseg od televizije, jer ljudi puno brže doznaju informaciju čitajući Internet nego čekajući
vijesti.
IT: U vašem projektu, informatičkim se tvrtkama priključila jedna u biti geodetska – Gisdata. Koji je smisao takve integracije?
Majetić: Mislim da GIS (geoinformatički sustavi) i prostorni podaci koje obrađuje, postaju sve važniji element posebnih analiza i korištenja za najrazličitije projekte. Prije je bilo vrlo teško obraditi bilo kakvu kartu, a danas imate infrastrukturu koja to može odraditi brzo, imate kvalitetne ekrane na kojima to možete dobro vidjeti i odjednom prostor počinje biti element svih drugih informacija koji je lako integrirati u sve što radite.
Kada omogućimo da informacije budu dostupne svima kad ih zatrebaju i tome dodamo još element prostora, odjednom vam je na raspolaganju sve što iza informacije stoji; otvara se mogućnost dobivanja bezbroj korisnih podataka koje možete zatrebati i primijeniti na svakom zamislivom području. Kroz GIS dobivate jednu, novu dimenziju podataka sa kojima radite.

IT: Izjavili ste da je budućnost Atenta dionička struktura. Gubi li se tu identitet partnera, što je s njihovim imenima koja su već postala brendovi na tržištu?
Majetić: Početna je zamisao da se ove tri tvrtke spajaju u holding i na kraju u jednu tvrtku. Dionička struktura je jedan od mogućih scenarija, a imamo vanjske konzultante s kojima ćemo provjeravati taj proces moguće pretvorbe i odlučiti za optimalni.
Prepustit ćemo stručnjacima koji se bave brendovima da prosude ima li smisla zadržati uz brend Atento, brend Span, Gisdata ili Verso. U to se ne bih upuštao. Stapanjem u jednu tvrtku postići će se najveći sinergijski učinci i optimizacija ljudskih resursa.
Pitanje brenda je važno pitanje i tu ćemo tražiti pomoć stručnjaka. U tom smislu postoji jedna zanimljiva činjenica – nije isto ako imate jednu tvrtku i u njoj organski povećate broj zaposlenih sa 150 na 250, kao kada spojite tri tvrtke u jednu koja također ima 250 ljudi. U prvom slučaju kvaliteta se smanjuje, a u drugom, tri kvalitete spajate u jednu i koncentracija izvrsnih ljudi je daleko bolja.

IT: Već ste izjavili da ćete problem privlačenja i zadržavanja kadrova rješavati stimulirajući zaposlene pravim radnim okruženjem. Može li se to provesti već sada, s tri poduzeća koja imaju različite radne kulture i različite pristupe odnosu sa zaposlenima, a vjerojatno i različite sustave nagrađivanja?
Majetić: Nužno je, a za to je potrebno neko vrijeme, spojiti tri kulture i poslovnu praksu upravljanja ljudima u jednu. Ako to ne napravimo, biti će velikih izazova upravljati i zadržati pravu vrijednost Atenta, ljude. Međutim, u tome imam velikog znanja i iskustva za koje moram zahvaliti mojoj bivšoj tvrtki. Microsoft je puno uložio u moje školovanje i ranije dok sam bio menadžer uprave i poslije kao direktor, upravo u dijelu upravljanja i vođenja ljudi, poslovnih procesa i upravljačkih elemenata.
Kada sam na početku krenuo sa takvim školovanjem u Microsoftu, priznajem, nisam uviđao koje su i kolike koristi, ali vrlo brzo čovjek osjeti zbog čega je to znanje jako važno i ključno. Danas, na globalnom tržištu, hardver i softver dostupni su svima.
Konkurentsku prednost donosi vam jedino znanje koje imate u tvrtki. Jedino što vrijedi zapravo su ljudi, i tu vidim ključni zadatak menadžmenta da stvori kvalitetno, motivirajuće radno okruženje koje će nam omogućiti zadržati izvrsne ljude i privući iste sa tržišta da nam se pridruže.
Ja sam tvrdio, i dalje tvrdim, da su hrvatski informatičari izuzetno kvalitetni, ali problem je da ih nemamo dovoljno. Potrebno je potaknuti što više mladih, kvalitetnih ljudi da se bave informatikom i da povećamo kapacitete.
Hoće li to raditi jedan FER ili treba stvoriti neku drugu ustanovu ne znam, ali nužno je povećati kapacitete za brže školovanje pametnih ljudi koji će trebati tržištu i Hrvatskoj; a kada imate kapacitete u znanju i ljudima, doći će vam i kapital i investitori pa ćemo stvarati nove tvrtke i zapošljavati nove ljude.
To je zapravo važan element u Hrvatskoj i osobno ću se zalagati da se u Atentu stvori okruženje koje je slično metodologijama i iskustvima koja sam naučio u Microsoftu. Treba stvoriti okuženje u kojem će se ljudi osjećati nagrađeni za svoj posao i imati mogućnost napredovanja. U kojem smjeru, to treba ovisiti o njihovim ambicijama i njima samima a ne o šefovoj dobroj volji i simpatijama.

DAvor Majetić, AtentoIT:
Neke tvrtke problem kadrova nastoje riješiti isključivo nagrađivanjem.
Majetić: Ima niz analiza tržišta i studija zašto ljudi odlaze. No pretežan je zaključak da je prvi razlog napuštanja radnog mjesta – ponašanje menadžera. Drugi razlog je posao koji čovjeka ne motivira i u kome ne vidi mogućnost razvoja; treći je nenapredovanje, neškolovanje, osjećaj da se u njega ne ulaže. Tek su na četvrtom mjestu njegova primanja.
Ako se prvim trima čimbenicima u poduzeću nitko ne bavi niti ih se razumije, onda se svi bave plaćom. A kada na tržištu imate ovakvu neravnotežu između ponude i potražnje za kvalitetnim ljudima kakva je danas, teško možete zaključiti koje su plaće primjerene.
Ako tvrtka zaključi velik posao a možda nema dovoljno ljudi da ga odradi, onda ih počinje kupovati na tržištu i davati čudne ponude. I što je najgore, hrvatsko tržište je malo, i informacije brzo putuju, iz čega se često stvara dojam da su plaće inženjera, prodavača ili konzultanata ogromne, što izaziva frustracije vlastitih ljudi i ponekad nerazumna očekivanja ljudi koje pokušavate zaposliti.
Ako ste poduzetnik ili osoba koja mora odrediti primjerenu naknadu za nečiji rad, teško je naći pravu mjeru.
Nama još uvijek manjka jedna IT udruga koja će se time baviti, da se organiziramo i da postoji jedna razina rasprave i razgovora među tvrtkama kako bi se zajednički radilo na sređivanju tržišta. Na tome još uvijek osobno radim i nastojat ću stvoriti jednu udrugu koja bi trebala i mogla zastupati interese industrije.

IT: Ako nije poslovna tajna, kakvi su planovi Atenta za Hrvatsku, regiju i ostatak svijeta?
Majetić: Mi imamo opće planove a detalje ćemo rješavati kada se oformi upravljački tim. Predstoji nam vrlo detaljno planiranje – po mogućnosti do 3 godine unaprijed – i kvalitetna procjena gdje možemo i imamo mogućnosti ići na tržište, kakvu ponudu možemo pružiti i koliko ćemo biti konkurentni s trenutnim uslugama.
Pitanje je što će se događati s novim uslugama koje ćemo stvoriti, treba procijeniti reakcije domaćeg i inozemnog tržišta. Dakako, domaće tržište najbolje poznajemo no imamo ambicija izaći van i moramo biti vrlo pažljivi s ponudom usluga, ali isto tako moramo biti i pažljivi s resursima koje imamo. Jer 250 ljudi je i puno i malo. Tu ćemo biti jako konzervativni u odlukama kako ići na tržište i koliko ćemo gdje dati resursa ili fokusa.
Naravno istočno je tržište najmanje konkurentno, najmanje informatizirano pa su prilike puno jednostavnije.
Naše su tvrtke već i danas aktivne u inozemstvu. Nedavno je objavljeno da je Span dobio veliki, svjetski projekt McDonaldsa, Gisdata radi projekte po čitavoj zapadnoj Europi, a Verso u određenim uslugama i proizvodima drži i do 25% svjetskih implementacija.
Dakle, mi već danas možemo nastupati u inozemstvu, no pravo je pitanje imamo li kapaciteta za prodorniji nastup. Zato i govorimo da je potrebno 500 i više ljudi da bismo imali dovoljno resursa za kvalitetan izlazak na tržište, da ne postavimo očekivanja koja ne možemo odraditi. Nama je dugoročno zanimljivo i tržište srednjih i malih korisnika. To je moguće uz novi pristup korištenju tehnologije odnosno novu paradigmu korištenja ICT-a. Sa takvim novi pristupom i taj segment tržišta više nije tako nepristupačan.
Međutim, u Hrvatskoj i regiji će nam fokus biti na veće projekte, a da i ne govorimo o državi i EU fondovima, jer danas mali broj tvrtki može zadovoljiti kapacitivne i financijske uvjete koji se moraju ispuniti.

Nije isto ako imate jednu tvrtku s mnogo zaposlenih ili spojite tri tvrtke u jednu s jednakim brojem ljudi. U drugom slučaju, tri kvalitete spajate u jednu.
IT:
Hoće li nastup Atenta u svom punom kapacitetu izazvati preraspodjelu snaga i potrese na hrvatskom ICT tržištu?
Majetić: Atento ima ukupni kapacitet od preko 250 ljudi i više od 230 milijuna kuna prometa, tako da smo mi negdje pri vrhu. No, ne očekujemo da će to izazvati neki veliki poremećaj na tržištu jer su naše tri tvrtke već i sada ovdje i dobro rade. Ali očekujem da ćemo donijeti novosti, uglavnom novim inovativnim proizvodima, a neke ćemo stvari pokrenuti s mrtve točke.
Možda ćemo sada moći računati i na više tendera nego prije kada su naši partneri nastupali pojedinačno. S te strane očekujem i pozitivan odziv korisnika koji će sada surađivati s jednom ozbiljnom većom tvrtkom na koju mogu računati dugoročno u smislu da tvrtka neće nestati, da će biti tehnički korektna i kapacitivna u svakom pogledu i da će, naravno, nastojati svojim radom pomagati našim korisnicima u njihovom poslovanju.

IT: Ovdje govorimo o outsourcingu. Kako prevladati paranoju i uvjeriti neku tvrtku da obradu svojih poslovnih podataka bez straha povjeri tuđim kapacitetima?
Majetić: Kada se maknu tehničke i tehnološke prepreke kojih ima malo i sve manje, ostaje emocionalni i perceptivni izazov kada govorimo o outsourcingu.
Kada se jako se puno priča o nesigurnosti, čak i nepouzdanosti informatike onda je prepustiti svoj IT i sa time poslovne procese i podatke veliki problem.
Pitanje je kada će hrvatski poduzetnici razumjeti i prihvatiti da je rizik od zloupotrebe, nesigurnosti podataka gotovo nikakav u odnosu na slučajeve ulaska u vašu privatnu mrežu jer je netko iz vaše tvrtke nenamjerno dao svoj pasword ili neki drugi ključ za ulazak.
No nepobitno je važno da ključni ljudi u gospodarstvu i drugdje steknu uvjerenje da mogu bez straha i rizika koristiti infrastrukturu dobavljača i da je rizik od zloupotrebe takve jedne infrastrukture znatno manji nego rizik propasti tvrtke ako se zbog pomanjkanja razmjevanja ne investira u ICT.

IT: A Atento će biti takav pouzdani dobavljač?
Majetić: Mi želimo biti kvalitetna, dobro organizirana, profesionalna tvrtka u kojoj će naši ljudi biti sretni, veseli i zadovoljni te u kojoj će moći ispuniti svoje ambicije i svoje potencijale. To je važno što se tiče same tvrtke.
A s druge strane, kad imate takve ljude neće vam biti teško jamčiti korisnicima da ćete im odabrati i isporučiti najbolja rješenja. Vrlo je važno približiti ta dva svijeta: dobavljače i korisnike. Jer nastup IT tvrtke nije samo prodaja nego i savjetovanje i poduka. Kada kažete da ste informatičar odmah se očekuje da ćete zvučati jako tehnički i nerazumljivo, i tu se moramo mijenjati i približiti se ljudima koji su nas odabrali; da na svakoj razini razumiju što informatika može i treba za njih napraviti.