Novena: Cjelovit pristup online turističkoj promidžbi

Hvar na dlanu

Turistička zajednica grada Hvara, u suradnji s Gradom Hvarom i lokalnom zajednicom – velikim turističkim objektima, malim privatnim poduzetnicima, uz tehničku pomoć tvrtke Novena iz Zagreba – pokrenula je projekt sustava web stranica turističke i gastro ponude u stvarnom vremenu.
Krećete na more, a niste sigurni kuda...  A tamo kuda biste možda i pošli, sigurni ste da više nema mjesta. A da mjesta možda i ima, nemate gdje provjeriti...
Tako je bilo prije. Uz primjenu nove tehnologije, takve bi stvari trebale postati stvar prošlosti. A scenarij ide ovako:

Novena - privatni smještaj - pretraživanjeZnate kuda biste išli, poznat vam je datum odlaska. Pregledate web stranice lokalne turističke zajednice na kojima se nalaze svi iznajmljivači, virtualno obiđete apartmane, odredite čak i krevet na kojem ćete spavati, potvrdite dolazak i to je to – sve će Vas pripremljeno čekati.

Na takav način poslovanja – online prijave i pregled stanja slobodnih kapaciteta i drugih turističkih ponuda – polako se privikava otok Hvar. Turistička zajednica grada Hvara, u suradnji s Gradom Hvarom i lokalnom zajednicom – velikim turističkim objektima, malim privatnim poduzetnicima, uz tehničku pomoć tvrtke Novena iz Zagreba – pokrenula je projekt sustava web stranica turističke i gastro ponude u stvarnom vremenu.


Postavljanje komunalne platforme kao temelj koordinacije između Grada, turističkih zajednica i privatnih poduzetnika
Last minute
Zbog sporosti u obradi podataka, turistički uredi danas nemaju uvid u sve trenutno slobodne kapacitete. Ovakvim načinom prijave slobodnih mjesta u „stvarnom vremenu”, gdje se kao na željezničkim kolodvorima stanje prikaza na monitoru mijenja doslovno iz sekunde u sekundu, dolazi se do velike iskorištenosti kapaciteta, a samim time i povećanja prihoda, te gost više ne mora lutati u potrazi za smještajem.
Izradom web stranica dosadašnja virtualna turistička promidžba nije donosila puno. Korisnik je morao ciljano znati za tu stranicu ili bi do nje došao slučajnim izborom pretraživača. Kao posljedica toga, njezin potencijal često ne bi bio iskorišten.

Uvidjevši taj nedostatak, djelatnici Novene, jedne od vodećih tvrtki za izradu i programiranje web stranica, zamislili su, predložili i napravili sustav kojim će se moći napraviti dvije osnovne stvari – uspostavljanje moderne komunikacije primjerene današnjem vremenu između svih sudionika toga procesa (građani, iznajmljivači, ugostitelji...) i razvijanje vrlo podrobnog informacijskog sustava u službi krajnjih korisnika: turista.

Postigli su to da je na jednom mjestu, u virtualnom svijetu, uspostavljena komunikacija svih zainteresiranih strana – stvaranje „privatnog prostora” u kojem će korisnici/iznajmljivači moći raspravljati o stvarima koje „nisu za ulicu” (npr. pretresati planove za budućnost, razmjenjivati podatke, skladištiti dokumenate, provoditi kampanje i slično) – a krajnjem korisniku pružen sveobuhvatan interaktivni servis.

Novena - privatni smještaj - detaljni prikazZa početak provedbe, u suradnji s geodetskom upravom, napravljene su fotografije otoka, a posebno grada Hvara, u visokoj rezoluciji. Također, obavljeno je i snimanje zainteresiranih turističkih subjekata, i predstavljanje istih na njihovim vlastitim web stranicama. Načinjen je elementarni popis iznajmljivača te se krenulo korak dalje – uvođenje napredne Internet aplikacije za Turističku zajednicu grada Hvara.

Ortofoto
Ortofoto karta je planimetrijski ispravna fotografija iz zraka, koja, po metričkim svojstvima, u potpunosti odgovara karti istog mjerila. Postupak izrade ortofoto karte je brži pa time i ekonomičniji u odnosu na izradu klasične ili digitalne karte. Korisnik u ovom slučaju preuzima ulogu dešifranta ili tumača, te sâm, iz svog iskustva, interpretira prikazanu sliku.
Izradba ortofoto karte zasniva se na orijentiranom digitalnom fotogrametrijskom snimku i digitalnom modelu reljefa. Jednom izrađen digitalni model reljefa nije potrebno ponovno raditi, tako da je izrada karte s novim snimcima vrlo brza, što omogućuje stalno praćenje prostornih pojava i događanja.
Na velikoj karti grada Hvara posebno su označeni turistički objekti te se u svakom trenutku može provjeriti (uz osnovne kontakt-pojedinosti svakog pojedinog iznajmljivača) broj i trenutna popunjenost smještajnog kapaciteta. Takva je aplikacija osnova cijelog sustava.

Glavni i osnovni cilj takve prezentacije je omogućavanje turistima da pristupom karti u tražilici odaberu termin boravka, a potom karta automatski označi (zastavicama na objektima) slobodne kapacitete za to razdoblje. Daljnim pregledom označenih objekata turist ima mogućnost uvida u stanje turističkog objekta, broj kreveta, a može krenuti i u virtualnu šetnju putem ortofotografije.

Problemi ažuriranja podataka su riješeni na način da svaki registrirani iznajmljivač dobiva svoj virtualni prostor u koji samostalno unosi podatke – npr. povećanje broja kreveta, promjena broja zvjezdica, obavijest o parkirališnim mjestima, novougrađenim klimatizacijskim uređajima i slično.
Mogućnost zlouporabe je svedena na minimum, jer svi novounešeni podaci prolaze autorizaciju i podložni su provjerama. Također, sigurnost podataka je izuzetno velika – podaci se upisuju izravno u bazu, a pristup podacima je podijeljen u više razina pristupa, gdje nema mogućnosti zlouporaba i neovlaštenih pristupa.


Aplikacije za unapređenje poslovanja
Da bi se u potpunosti mogla iznijeti ponuda zajednice, koja se sastoji od velikog broja pojedinaca, razrađen je vrlo podroban sustav. Njegov najvredniji dio je baza podataka koja služi ne samo turistima nego i lokalnoj zajednici, a u konačnici i gradu, mjesnoj inspekciji, policiji... Sustav je podešen tako da svaki korisnik ima pristup određenim podacima, ovisno o svojim ovlastima – korisnik ima uvid u svoje osobne podatke i transakcije, lokalna zajednica u podatke iznajmljivača, a policija uvid u osobne podatke gostiju itd.
Novena - administracija - uređivanje sadržajaVelika korist ovakvog načina je mogućnost prikaza globalnog bukinga kao i prikaz slobodnih kapaciteta. U prostorijama Turističke zajednice Hvar u tu je svrhu postavljen veliki monitor na kojem se prikazuju ažurirani podaci o trenutno slobodnim kapacitetima.

Također u svrhu unapređenja poslovanja, uvedene su i manje aplikacije unutar samog sustava, kao što je aplikacija za praćenje kampanja (online platforma za komunikaciju u turizmu) – od obraćanja ciljanim skupinama, npr. za povoljnije ljetovanje, do rješavanja problema ishođenja dozvola i slično. Aplikaciju će moći koristiti svaki pojedini korisnik sustava, a i sistemski administratori – dežurni pojednici iz zajednice.

U pripremi je i praćenje stanja preko SMS-a, gdje će korisnik, slično postupku plaćanja parkinga, na zaslon mobitela dobivati obavijest o trenutno raspoloživim kapacitetima. Planirani početak uporabe ove aplikacije, osmišljene u TZ Hvar, priprema se za sezonu 2008.


Moduli i web stranice za promidžbu
Novena - prikaz smještajaZa pristup ovakvoj virtualnoj zajednici, predviđene su tri razinemodula.
Za sam upis i obilježavanje objekta na karti dovoljno je prijaviti se. Svaka dodatna informacija se naplaćuje, ali unosom više informacija povećavaju se šanse i mogućnosti privlačenja potencijalnih klijenata.
Osnovnim modulom radi se samo prijava na interaktivnu kartu. Malo napredniji modul donosi, uz osnovnu prijavu, upis dodatnih informacija na kartu – podrobnije informacije, pregled slika objekta i link na stranicu. Korisnik također dobiva mogućnost online prijave gostiju MUP-u i TZ-u, pri čemu štedi na vremenu i novcu (dosadašnja praksa je ispisivanje šest različitih formulara) i Last minute prijave, prijave slobodnih kapaciteta, o kojima se podaci automatski prosljeđuju u TZ.
Najsofisticiraniji modul sadrži izradu osobnih Internet stranica iznajmljivača u koje je, uz standardni sadržaj, dodana mogućnost online bookinga – na samoj stranici moguće je pregledati svaki apartman „virtualnom šetnjom”, provjeriti slobodne termine i obaviti rezervaciju.

Ovisno o željama korisnika, same web stranice sadrže, uz standardni iformativni sadržaj, i dosta inovativnih mogućnosti. Stranicama se upravlja CMS-om – vlastitim modulom za unos i izmjenu sadržaja. Osim standardne galerije, na stranicama postoji mogućnost virtualne šetnje – sofisticirani fotografski prikaz objekta i pojedinih soba. Sve stranice su povezane sa stranicom TZ-a, a položaj svakog objekta, uz prikaz i link na glavnoj karti, može se vidjeti i na karti „Google maps”.

Novena - privatni smještaj - pregled popunjenostiSvaki korisnik, kao što je navedeno, preko svoje stranice može jednostavno pokrenuti reklamnu kampanju – obavještavati zainteresirane o svojim aktivnostima, promjenama na svojem objektu i proširenju ponude, zatim može slati newsletter ili jednostavno čestitati rođendan svojim dosadašnjim gostima (izvlačenjem podataka o gostima iz baze podataka).
Na svakoj takvoj stranici postoji i „online” gumb – za kontakt s dežurnim administratorom u udruzi – svaki posjetitelj u svakom trenutku može od „žive” osobe dobiti dodatnu informaciju.


Uspostavljanje alata za sveobuhvatnu promidžbenu aktivnost
Nakon ljeta i glavnog turističkog vala, u udruzi iznajmljivača planiraju se, u suradnji s Novenom, održavati seminari i razgovori o unapređivanju i poboljšavanju postojećeg sustava. Između ostaloga, radilo bi se na organiziranju integralnog marketinga za više korisnika – biranje ciljane populacije na čiju bi se adresu reklamne poruke slale. Također, planira se unapređenje i sveobuhvatnije ažuriranje sadržaja na Internet stranicama i bazi, te uključivanje svih turističkih subjekata u ovaj program.

Napisao:
Krešimir Višnar