Poslovna inteligencija u bolnicama

Moćni saveznik u rezanju troškova

Biti ravnatelj bolnica, morate priznati, na prvi pogled zvuči kao jako zanimljiva i primamljiva funkcija za jednog liječnika ili ekonomista. Zamišljamo ga kao osobu koja zrači karizmom i spremna je, s puno optimizma, uhvatiti se u koštac s mnoštvom izazova s kojima se, u sadašnjem stanju privrednog razvoja, zdravstvo suočava. No, podignete li pogled, vidjet ćete ogroman uteg nagomilanih problema, zakonskih propisa, zahtjeva za boljom, sveobuhvatnom njegom pacijenata, rastućih konkurencija, povećanja troškova, kao i rastući zahtjev za potpunim i sveobuhvatnim zdravstvenim sustavom.
I taj ogromni uteg koji visi nad glavom našeg ravnatelja čeka prvu grešku kako bi pao na ravnatelja koji će za sobom povući i sve svoje suradnike, pitajući se kako je moguće da nisu, na vrijeme, uočili prijeteće probleme. Postoji li način da se ravnatelj spasi od ove vrlo izgledne a neugodne situacije?

BIti ili ne BIti... BI mora BIti

Dakako da postoji. Poduzeće Grad d.o.o. Pula koje je godinama lider na hrvatskom tržištu bolničkih informacijskih sustava, prvi donosi rješenje problema u vidu novog BIS BI sustava za potporu odlučivanju u bolnicama, i sve to u cilju boljeg liječenja, ali i učinkovitog nadzora, te optimalnog korištenja svih resursa.
Danas je većina bolničkih procesa informatički podržana: automatiziralo se poslovanje na odjelima, koji su postali generatori velikih količina podataka o pacijentima, postupcima, lijekovima, zaposlenicima, poslovanju i slično i svi se ti podaci skladište i gomilaju u velike baze podataka. No ipak, događa se da i dalje ne raspolažemo pravim informacijama u pravo vrijeme. I upravo je snaga poslovne inteligencije u tome što sirove podatke pretvara u informacije. Te informacije se zatim analiziraju i koriste u procesu odlučivanja u bolnici. U konkurentnom poslovnom svijetu, opstanak bolnica ovisi o brzini prepoznavanja dinamičnih promjena i izazova, brzih odgovora i reakcija. „Obveze” koje postavlja tržište su npr. praćenje trendova, uočavanje novih poslovnih prilika, promjena poslovne strategije i optimizacija resursa kako bi se nadmašila konkurencija. Svakim danom postaje sve očitija činjenica da BI predstavlja konkurentsku prednost, a bolnice koje se odluče ulagati u ovakav sustav te prihvate BI sustav kao „novog člana” svoje Uprave, mogu sve više pratiti rastuće izazove i uhvatiti se s njima u koštac.
Grad Pula - BiSZa uspješno upravljanje bolnicom potrebno je sve više kvalitetnih informacija. Brze i pravilne odluke oslanjaju se na informacije koje su u danom trenutku na raspolaganju, a uspješne uprave razlikuju se od drugih upravo po tome što na promjene u okruženju najbrže reagiraju. Suvremeni informacijski sustavi, poput BIS-a, za podršku u odlučivanju upravo to omogućuju. Projekti skladištenja podataka (Data Warehouse) temelje se na izgradnji jedinstvenog skupa svih poslovnih podataka ustanove, koji korisniku omogućuju pristup do poslovnih informacija. Na osnovu podataka, odnosno informacija, dobivamo poslovno znanje, a poslovne odluke koje donosimo odražavaju se u promjenama po slovnih procesa. Poslovno izvještavanje obilježava sposobnost da na osnovu pravilnih i pravovremenih informacija pratimo, razvijamo, mijenjamo i prilagođavamo poslovnu strategiju.
Korisnici BI sustava, pomoću skladišta podataka, pristupaju cjelokupnom poslovnom sadržaju, potrebnom za izvršavanje radnih zadataka. Poslovni sadržaj bolnice čine poslovni procesi i procesi rada, poslovne aplikacije i/ili poslovne informacije. Djelatnicima bolnice u korištenju BI sustava na raspolaganju su akcije pristupanja, dijeljenja i grupiranja navedenog sadržaja: informacija, znanja i aplikacija, i to s pacijentima, partnerima, zaposlenima te dobavljačima.

Osnovne značajke novog BIS BI sustava jesu:
• sažet i pregledan uvid u informacije u cilju donošenja odluka
• dostupnost ključnih pokazatelja u raznim formatima, uključujući grafički prikaz
• mogućnost fokusiranja problema drill-down analizom podataka
• izvještavanje po više organizacijskih razina bolnice

Takav sustav omogućuje sljedeće:
• bolje obavještavanje donositelja odluka
• brz odziv na promjene (primjerice promjena cijena ili način financiranja od strane HZZO-a)
• optimizaciju poslovanja
• troškovnu učinkovitost
• kvalitetniju analitiku
• bolje iskorištavanje resursa

BIS BI sustav tvrtke Grad možemo, slikovito rečeno, opisati kao integraciju na razini korisničkog sučelja. Naime, postoji mogućnost povezivanja i sa sustavima drugih proizvođača ukoliko takvi
postoje u bolnici, ali se pritom naglasak ne stavlja na integraciju poslovnih procesa i aplikacija, već se jednostavno radi o integraciji na ekranu.
Ovakav sustav nudi mogućnost prikaza sadržaja iz različitih informacijskih sustava, koji imaju podatke u različitim formatima, pa korisnik stječe dojam kako se, u biti, radi o jednom sustavu. Kod složenih sustava, bez BI-a, Uprava na čelu s ravnateljem mora nekoga vući za rukav i stalno hvatati telefon u ruke kako bi na mukotrpan način došli do informacije koja im je hitno potrebna. Takva „hitnost” pristupa informacijama ponekad se broji u satima, a u nekim slučajevima i u danima. Sada, uz ovakav BIS BI sustav, pijući jutarnju kavicu, samo ih sekunde dijele od analize trenutnih podatka u svojoj ustanovi, a telefon u ruke hvataju samo kada je potrebno nekoga izgrditi ili pohvaliti za obavljen posao. A da stvar bude još bolja, mogu to obaviti i u svom domu, na službenom putu ili bilo gdje, potreban im je samo pristup Internetu, šalica kave i malo šećera.
U proteklim godinama stručnjaci tvrtke GRAD, u radu s korisnicima iz bolničkih ustanova, dobro su upoznali bolničke poslovne procese u više od 20 hrvatskih bolnica, pa im poznavanje poslovnih sadržaja omogućuje strateško iskorištavanje informacija iz raznih područja: procesa njege i liječenja pacijenata, obračuna rada, nabave, materijalnog poslovanja, financija, obračuna plaća i tako dalje. Implementirano znanje omogućit će korisnicima BIS sustava, nadogradnjom s BIS BI sustavom, suvremen i učinkovit način dolaska do informacija.

Grad Pula - implementacija BiS-a u HrvatskojZdravstvene ustanove u Hrvatskoj koje će prve biti u prilici implementirati BI sustav korisnici su Bolničkog informacijskog sustava tvrtke GRAD:
1. Klinička bolnica Dubrava
2. Opća bolnica Pula
3. Opća bolnica Slavonski Brod
4. Opća bolnica Karlovac
5. Županijska bolnica Čakovec
6. Opća bolnica Dubrovnik
7. Opća bolnica Zabok
8. Opća bolnica Bjelovar
9. Opća bolnica Požega
10. Opća bolnica Virovitica
11. Opća bolnica Nova Gradiška (*u tijeku)
12. Opća bolnica Ogulin (*u tijeku)
13. Sveučilišna klinika “Vuk Vrhovac” Zagreb
14. Specijalna bolnica za kardiologiju i kardiokirurgiju ‘’Magdalena’’, Krapinske Toplice
15. Specijalna bolnica za rehabilitaciju i ortopediju, Rovinj
16. Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju “Daruvarske toplice”, Daruvar
17. Specijalna bolnica za plućne bolesti i TBC Klenovnik
18. Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju bolesti srca, pluća i reumatizma
“Thalassotherapia”, Opatija
19. Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju “Thalassotherapia”, Crikvenica
20. Psihijatrijska bolnica Rab
21. Psihijatrijska bolnica Ugljan
22. Lječilište Istarske Toplice


BI sada i odmah
Trenutno, poslovne se odluke u bolnicama donose pretežno u tromjesečnim i mjesečnim razdobljima, ponajprije zbog vremena potrebnog za pripremu podataka, izradu analiza i prijenos informacija unutar bolnica, dok BI sustavi omogućuju analizu informacija na dnevnoj razini, budući da svako zanemarivanje trendova i analiza poslovanja rezultira opadanjem financijskog priliva. Vidljivo je da izravna poslovna korist od potpore poslovnom odlučivanju kroz sustav poslovne inteligencije danas u zdravstvu znači razumijevanje uzroka i posljedica između zdravlja pacijenta, liječenja, te praćenja izvršenja i rezultata poslovanja, što mora rezultirati pravovremenim odlukama.
Svakodnevnom analizom poslovnih rezultata pojednostavljuje se i nameće optimizacija poslovnih procesa; smanjuje se ukupan rizik poslovanja primjenom analize rizika; omogućuje se optimalno korištenje ostalih podsustava Bolničkog i poslovnog informacijskog sustava, a plod pravovremenih odluka pridonosi drugim izravnim i posrednim uštedama. Uskoro se može očekivati da svaka odgovorna osoba u bolnici, od najniže organizacijske jedinice, kao element velikog sustava, tj. tržišnog aktera, analizira poslovne podatke do određenog stupnja, primjenjujući alate sukladne svojim potrebama. Njihove analize sadržajem variraju od promišljenih analitičkih konceptualnih pristupa do onih uobičajenih, rutinskih, koji, integrirani u jednu cjelinu, BI uključuju u svakodnevnu primjenu.
BI se više ne smatra nedostižnom naprednom tehnologijom koju si zdravstvene ustanove ne mogu priuštiti; ona je naime, trenutna i nezaobilazna potreba u zdravstvu kako bi uprava bolnice bila u mogućnosti postići zadane ciljeve, smanjiti troškove i upravljati bolnicom na jedan brz, suvremen i kvalitetan način.

Anđeo čuvar u zdravstvu
Bez sveobuhvatne informatizacije bolničkog poslovanja, koje danas nudi poduzeće GRAD d.o.o iz Pule, gotovo je nemoguće očekivati pravovremene odluke ravnateljstva kako bi se obistinilo obećanje Ministarstva zdravstva RH da bolničkom sustavu predstoje bolji dani, te da bi kvalitetne i pravovremene odluke temeljene na pouzdanim informacijama optimizirale vođenje bolnice i sveobuhvatnu reformu zdravstva.
U današnje vrijeme, kada kuna novoga duga smjenjuje ravnatelja bolnice, sustav poslovne inteligencije je njihov pravi anđeo čuvar.



Grad Pula d.o.o.
Grad d.o.o.
Pula, Trg 1. istarske brigade 14
tel 052/212-150, fax 052/212-960
www.bis.hr


Pripremljeno u suradnji s tvrtkom.