Sustavi poslovne inteligencije

BI za uspješno poslovanje

Ova kriza nije naša, svakodnevna kriza, ova je ipak globalna i svjetska kriza i treba prihvatiti da će takvih situacija biti i nadalje i da se na njih treba pripremiti reorganiziranjem i unaprjeđivanjem svojega poslovanja. To znači da informatička tehnologija, a pogotovo sustavi za poslovno odlučivanje praktički postaju infrastrukturom tvrtke...
Pojam Poslovna inteligencija, koji prepoznajemo i u kratici BI (Business Intelligence), danas je u našem gospodarstvu često spominjana, ali još uvijek malo korištena poslovna disciplina. No kako teška vremena katkad imaju pozitivne učinke, tako će i sadašnja kriza potaknuti neke organizacije da korištenjem alata poslovne inteligencije pronalaze rješenja za djelotvornije upravljanje svojim poslovanjem. Da bismo pojasnili koje su stvarne mogućnosti i prednosti uporabe poslovne inteligencije u upravljanju djelatnostima tvrtke, obratili smo se tvrtki Comminus koja je svoje znanje i resurse posvetila upravo tome području poslovne informatike.
Za čitatelje InfoTrenda govori Zlatko Hrbud, Comminusov izvršni direktor za poslovna rješenja, a razgovoru se priključio i savjetnik uprave, Vjeran Bušelić.                
 
INFOTREND: Molim Vas da nas, za početak,  upoznate s osnovnim podatcima i djelatnošću tvrtke Comminus.

O: Tvrtka je krenula od tehničke izvrsnosti u području Data Managementa, odnosno upravljanja podatcima, a danas je taj cilj već znatno proširen. Dakako, mi smo i nadalje tvrtka koja želi biti izvrsna u Data Managementu jer je to naš osnovni pristup i naša tehnička izvrsnost, ali jednako tako želimo biti izvrsni operativno i poslovno. Dakle želimo operativno biti jako dobri u onome što radimo i želimo biti tehnički izvrsni.
Mislim da je upravo ta tehnička izvrsnost ono po čem je Comminus prepoznat na tržištu. Mi imamo dva Microsoft MVP (Most Valuable Professional) certifikata  i cijeli niz certificiranih profesionalaca, niz Microsoftovih priznanja i titula i to je ono po čem nas se posljednjih 4-5 godina prepoznaje na tržištu.
Kako se razvijao posao, razvijala se i tvrtka, širila se organizacija, popunjavala se ljudima koji su dolazili iz organiziranih ustanova i sobom donosili procesnu i organizacijsku izvrsnost.

IT: Širenje traži nove i sve stručnije kadrove. Jeste li u tome smislu imali problema?

Karakteristična je struktura naših zaposlenika, blizu 50 posto djelatnika su žene, gotovo su svi ljudi visokoobrazovani i stalno se usavršavaju. Tako smo nedavno pokrenuli internu učionicu koja će služiti za interne treninge i izobrazbu naših ljudi za stručno usavršavanje, ali i za strane jezike, za stjecanje poslovnih znanja i vještina, upoznavanja s financijskim poslovanjem za nefinancijere itd. Da ne bude sve u funkciji rada, ovdje imamo jednu prostoriju za rekreaciju gdje se kolege mogu opustiti kada za to osjete potrebu. Dva do tri puta godišnje organiziramo team building aktivnosti, a ove smo godine to prvi put organizirali za djecu naših djelatnika, koja također imaju na raspolaganju ljetni kamp. Mislim da su to primjeri i pokazatelji odnosa prema zaposlenicima, što se tvrtki vraća vrlo niskom fluktuacijom. Prema statističkim podatcima koji su nam poznati, ona je znatno manja od prosjeka ove industrije u Hrvatskoj. Godišnje nas napusti u prosjeku dvoje ljudi, znači manje od 5 posto ukupnoga sastava, dok se prosjek u IT industriji kreće oko 14 posto.
 
IT: Poslovna inteligencija nije jedina, ali čini nam se ipak ključna djelatnost Comminusa?

O: Mi smo krenuli od DB servera kao proizvoda, on je poslužitelj baza podataka i kao takav je dio jezgre oko koje se stvarala naša paleta proizvoda i usluga. Dakle krećete od upravljanja bazama podataka pa dodajete skladišta podataka  - Business Inteligence portale.
BI portali u Microsoftovoj platformi rade se na Share Pointu pa smo onda savladali još jedan proizvod Biztalk (?) na kojem sad nudimo Intranet portale i Product Management portale. Za vlastite smo potrebe kreirali Project Server i napravili jedan paket negdje između Project servera i Share Point servera koji se zove Project Managment portal.

Sve je to skupa često popraćeno vlastitim razvojem aplikacija koje prate proces prikupljanja, unosa i obradbe  podataka. I kada se ti projekti završe i stave u funkciju, imamo podršku za kasnije projekte pa tako danas imamo Data Management odjel, Customer Application Development odjel  i Sp ort odjel.
 
IT: Prodaju li se sofisticirana rješenja poput BI i kako, u tome smislu pripremate tržište?

O: S gledišta je marketinga i prodaje na području razvoja za Comminus najviše značio kvalitetno obavljen posao jer se dobar glas prenosi komunikacijom među korisnicima – dolaze nam tvrtke i pitaju „možete li i nama napraviti ovo što ste napravili njima“?
I drugi je dio poslova – i to većina velikih projekata – pogotovo u poslovnoj inteligenciji, također dobiven na taj način.
U tehničkome je okruženju poznato da ovdje rade vrhunski specijalisti za baze podataka. Taj je dio naše djelatnosti također prepoznat po izvrsnosti poznavanja tehnologije i kvaliteti podrške. Najbolji je primjer za to pružanje podrške za projekt Deutsche bank, dakle izvan zemlje jer smo jednostavno znanjem konkurentni na svjetskome tržištu. Deutsche bank iznenađujuće je velik projekt i ne biste očekivali da ćete u Hrvatskoj naći tim koji ga može odraditi. No zaista smo napravili Business Intelligence rješenje za Deutsche bank i već dvije godine radimo potpunu tehničku podršku za cijelu njihovu grupaciju. To u Comminusu ne može raditi svatko, nego postoji poseban tim stručnjaka izobraženih samo za taj projekt.
 
IT: Može li se zaključiti da i u Hrvatskoj BI rješenja dobivaju svoje pravo mjesto u poslovanju, a ne služe samo kao „šminka“ tehnološke opremljenosti tvrtke?

O: Sudeći po nekim tržištima koje poznajemo, smatramo da se u  Europi već oko 93 - 94% većih i uspjelih poduzeća služi nekim oblicima Data Mininga i poslovne inteligencije, dok ih je u Hrvatskoj još uvijek manje od 10%. Stoga vjerujemo da tek dolazi vrijeme kada će hrvatsko gospodarstvo početi intenzivnije tražiti takva rješenja. Sada naše tvrtke prolaze i završavaju jedno razdoblje u kojem su sređivale servere, radne stanice, mreže, ERP-ove, itd. Ulazeći u fazu kada imaju svu tu infrastrukturu, sada počinju prepoznavati potrebu da se podatci konsolidiraju, strukturiraju za brzo očitavanje analize i da se počinju na taj način koristiti za unaprjeđenje poslovanja. Stoga vjerujem da BI razdoblje u Hrvatskoj tek dolazi.

Gospodarska je kriza došla kao katalizator razvoja. S jedne su strane svi krenuli u ono što je najjednostavnije - rezanje troškova, a s druge strane u dobivanje novih profitabilnih poslova. No ako nemate podatke ni sustave koji će vam jasno i nedvosmisleno pokazati gdje se to nalazi, odluke ćete na razini Uprave donositi nasumce i nekada će biti vrlo pogrješne. Mislim da to danas svi shvaćaju i svi oni projekti koji su kod nas ostvareni, nastali su iz potrebe Uprave, menadžmenta ili vlasnika da što brže i kvalitetnije sagledaju svoje poslovanje. Pojedini vam poslovni sustavi daju neke naznake, ali tek poslovni pregled daje ukupnost.
 
IT: Projekt za primjer

O: Jako je dobar primjer projekt za tvrtku ONE2PLAY. Tamo je ključni korisnik sam vlasnik, gospodin Alan Magdić, koji je otprilike ovako definirao svoj zahtjev:  „Meni ovo projektno rješenje treba kao izrazito važan alat za upravljanje poduzećem. Ja želim vidjeti koji su mi kanali uspješni, koji su mi proizvodi traženi, one proizvode koji nisu uspješni želim što prije povući, ne naručiti još jedan šleper igračaka koje se uopće ne prodaju i koje imaju lošu profitabilnost. Želim na osnovu vašeg rješenja donositi jako važne poslovne odluke“
Koliku je vrijednost pridao projektu, govori činjenica da je osobno sudjelovao u testiranju programa i provjeri točnosti brojčanih informacija koje sustav daje. Rezultati nisu smjeli biti pogrješni jer bi se na osnovi njih donosile i pogrješne oduke.
 
Ja mislim da je time sve rečeno - sve tvrtke koje stvarno žele donositi odluke na osnovi pravih pokazatelja moraju smoći snage uvesti BI sustav. Otpori se zasnivaju na cijeni sustava, a zaboravlja se da je najskuplje (posebno u vrijeme recesije) raditi „po instinktu“ i ako mislite da je neki proizvod „baš super“ – pa naručujete pošiljku za pošiljkom – dok se on zapravo gomila na skladištu ili se prodaje s nedovoljnom zaradom, a vama treba šest ili devet mjeseci kako biste shvatili što se događa. U tvrtki ONE2PLAY profitabilnost svih proizvoda prate doslovce svakoga dana. Mi im svakoga jutra šaljemo e-mailom jedno izvješće  iz kojega vide profitabilnost proizvoda prethodnoga dana i na osnovi toga brzo reagiraju.
 
BI projekt za ONE2PLAY radili smo u prvome polugodištu, u srpnju i kolovozu bio je u probnome radu, da bi u rujnu bio u punome pogonu i otada se svakodnevno koristi.


IT: Netko je rekao: Ako dobar sustav ugradite u loše poduzeće, samo ćete ubrzati ostvarivanje loših rezultata. No to je samo navod, a pitaje glasi: Može li Comminus spriječiti da se možebitno loša poslovna praksa klijenta ne preslika u novougrađeni BI sustav.                     

O: Možda ste upravo definirali čemu Business Intelligence projekti zapravo služe. Zadatak mu je zapravo popraviti  poslovne procese tvrtke. Moramo biti svjesni da su neki procesi nastali davno, neki su informatički ubrzani, ali ne znamo je li to dobro ili loše. Odluku da se uvede BI, nužno prati odluka da se ti procesi  popravljaju i da se onda „već sljedeće jutro“ vidi je li  ta promjena donijela rezultate.
 
U praksi, kada radimo takav projekt, mi na njem definiramo ključne indikatore koje uprava želi pratiti i kroz koje želi gledati kako tvrtka funkcionira. Kad kažem mi, onda zapravo želim reći da to radi menadžment toga poduzeća u suradnji s nama. Dakle ti su indikatori odraz poslovne politike i poslovnoga pogleda menadžmenta toga poduzeća. Stoga bih na Vaše pitanje odgovorio protupitanjem: Tko smo mi da menadžment nekoga poduzeća podučavamo koji su postupci ispravni, a koji nisu? Konačno, taj vlasnik ili taj predsjednik uprave ili direktor ima svoja stajališta u koje vjeruje. Ideja poslovne inteligencije nije zamijeniti njegov instinkt, nego ga poduprijeti brzim i točnim činjenicama i pomoći mu samostalno donositi ispravne odluke.

Da nije tako, mogli bismo reći – OK, sada imamo neki program i sad može X ili Y i svi drugi ugraditi taj program i svi će biti jednako upućeni i uspješni. Ne će. Uvijek postoji nešto po čem se ti ljudi razlikuju u svojem poslovnom programu. Ono što mi možemo, to je razgovarati s upravom, možemo vidjeti koji su im ključni indikatori, kako oni gledaju na svoj posao te kako misle da trebaju njime upravljati. No mi im možemo pomoći tako da iz svih njihovih tehničkih sustava pokupimo informacije i točno, djelotvorno i precizno svaki dan izračunavamo te pokazatelje i dajemo im činjeničnu podlogu kako bi sami donosili svoje odluke.

No Vaše je pitanje na tragu onoga čemu težimo i to je sljedeći korak Comminusa u odnosu s  klijentom. Radeći na projektima, naša tvrtka i ljudi koji rade ovaj posao dobro upoznaju posebnosti pojedine struke te danas možemo, za neke industrije kao što su osiguranje ili maloprodaja, davati ako ne savjete, a ono reference na najbolju praksu na osnovi iskustava koje smo stekli radeći za te gospodarske grane. Dakle to je već vrlo kvalitetno, počinjemo biti savjetnici na samome početku projekta. Kada započinjemo pregovarati o nekome projektu, pogotovo kad razgovaramo s direktorima, predsjednicima i članovima uprave, njima mnogo znači kad s druge strane stola imaju sugovornika koji razumije osnove njihova poslovanja.
 
I ekonomija i tehnologija razvijaju se eksponencijalno a to će zahtijevati od poduzeća i poduzetnika da se sve brže i brže mijenjaju, da budu drukčiji, bolji i uspjeliji. Netko će to možda doživljavati kao stalno krizno stanje, ali mi u Comminusu doživljavamo to kao normalno stanje, kao otvaranje novih prilika u kojima ćemo se moći dokazivati i biti bolji od drugih. Mislim da će oni koji će to tako gledati i uspijevati.
 
 
IT: Comminus je vrlo prisutan i u financijskome sektoru. Jesu li i tamo sustavi poslovne inteligencije upitni?

O: Velik, možda čak i najveći BI projekt osiguranja u Hrvatskoj radili smo za Allianz osiguranje. Svakoga jutra, vozeći se na posao, član uprave i korisnik toga rješenja gleda izvješća koja mu je Comminus pripremio. Radili smo i još uvijek radimo za financijske ustanove. Comminus izvješćuje za HANFU, a banke izvješćuju za HNB. Nedavno je krenuo  paket izvješćâ prema HNB-u i naš je klijent Privredna banka Zagreb bio prva i mislim jedina banka u Hrvatskoj koja je sva ta izvješća dostavila na vrijeme. To je samo još jedan primjer dobroga projekta.
 
Kada govorimo o zanimanju za implementaciju BI, tu je financijska industrija, dakle banke, osiguranja i nešto štedionica, jedan su dio „gazele“ te brzorastuća poduzeća s kojima smo na istoj valnoj duljini, kao što su ONE2PLAY, Inem i drugi. Prisutni smo i u državnoj upravi, imamo jako mnogo referenci u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa. Kada je prošle zime bila nestašica plina, trebalo je donijeti odluku hoće li škole početi raditi. Comminus je napravio data analizu koliko škola u RH koristi plin i na osnovi je tih podataka ministar donio odluku o početku nastave.
 

IT:
Možemo li proširiti informaciju o projektima koje je Comminus radio za državnu upravu?

O:Jedan od njih su REGISTRI  i  OBRASCI. To je potpuno tehnološko rješenje koje omogućava da se u razmjerno kratkome roku napravi vrlo kvalitetno web-rješenje, web-aplikacija za formiranje svakoga registra, je li to registar osnovnih, srednjih škola, znanstvenika, registar znanstvenih radova itd.

Radili smo čak i na povezivanju registara kao nekakve klasične baze podataka, primjerice, geodetskih podataka s vizualizacijom karata. Znači da imamo nekakvu koncesiju, nekakvu elektroelektranu ili termo izvor i prikaz područja na karti RH gdje se taj novi izvor energije nalazi, zumiranje karte točno na tome mjestu, prikaz poligona i drugo. Dakle jedan proizvod koji je zaista razvijen i visoko kvalitetan, što u praksi znači da se poslovnim razgovorom s klijentom, tj. analizom njegovoga procesa doista uspostavlja i njegov sustav. Nije ga potrebno naveliko programirati, nego se klijent  jednostavno uklopi svojim poslovnim procesima.
Cijeli sustav  također ima svoj administrativno-sigurnosni aspekt, gdje vi vrlo brzo definirate krajnje rješenje onako kako to oni i sada rade. Dakle nije potrebno reorganizirati službu zato što softver može to i to; naš se razgovor svodi da vidimo tko ima pravo na kakve podatke, tko ima kakav uvid, tko unosi povjerljive podatke koje mogu vidjeti samo pojedinci. Zato je to rješenje djelotvorno i vrlo brzo prihvatljivo. Oblik je rješenja takav da ga mogu koristiti zaposlenici u nekome ministarstvu interno, ali i vanjski suradnici toga ministarstva. Može ga koristiti najšira populacija građana koja može preko weba pristupiti tim podatcima.


Drugi program koji bih spomenuo je Business Intelligence portal. BI portal  je samo vrh sante leda, odnosno korisnički lider. Zapravo je riječ o rješenjima za skladište podataka sa svim podatcima koje možete skupiti u poduzeću ili iz tehničkih sustava iz vanjskih izvora podataka. One dižu jedno web-mjesto na unutarnjoj mreži poduzeća koje otvara menadžment, dolaze analitičari, financijeri, kontrola, uprava i oni tamo gledaju izvješća., rade trend analize i sve drugo što im je potrebno i zanimljivo za posao.

Treći smo proizvod razvili za svoje vlastite potrebe, a onda su nas naši klijenti pitali možemo li to napraviti i njima. I tako se to pretvorilo u proizvod. Riječ je o jednome tehnološkome rješenju gdje kombiniramo Microsoft Projekt server i Share Point server, a u osnovi je svega toga Point server. To je alat gdje se svi projekti, planovi i resursi za izvedbu svih projekata u poduzeću drže na jednome mjestu. Na jednome se mjestu administriraju i održavaju svi projekti. Share point server jest mjesto gdje se projektna dokumentacija svih tih projekata drži na jednome mjestu. Kada otvorimo novi projekt, mi ga registriramo, naš program iz te registracije automatski generira Project Documentation Work Space na Share Pointu koji ima nekakve standardne elemente (program sastanaka, kontakt podatci svih ljudi koji rade na projektu, funkcija, specifikacije, testovi i sve ostalo što vam treba na jednome projektu). Dodatno možemo na tim podatcima provoditi analize i različite vrste izvješćivanja.

Iz našega bogatoga iskustva znamo da samo najveći sustavi, kao što su banke, imaju potpuno provedenu metodologiju i dovoljan broj školovanih ljudi da mogu generirati potpuna izvješća o statusu svih projekata. Za sve je ostale pogodno ovo naše rješenje koje ima dovoljnu dozu ozbiljnosti, a opet ga svatko može prilagoditi vlastitomu načinu rada. Odgovorno tvrdimo da je idealno za tijela državne uprave da se njime može uvesti upravo toliko reda koliko je potrebno, a nije potrebno školovati ljude za projektne menadžere.

U nekoliko se velikih ministarstava radilo po metodologiji za velike projekte, no po njihovome dokončanju, metodologija je propala. Tu bi trebalo prepoznati onu istančanu granicu između birokracije i discipline. Dakle mi smo za vlastite potrebe napravili alat koji će podržati onoga tko disciplinirano i profesionalno obavlja svoj posao, a da se to ne pretvori u nekakvu papirologiju koja je sama sebi svrhom. Klijenti su nas prepoznali kao tvrtku koja ima dovoljnu dozu organizacije koja je potrebna brzoj, djelotvornoj i maloj tvrtki gdje ljudi ne vole mnogo piskarati, ne vole voditi evidenciju nego upravo ono što je potrebno. To je naše iskustvo koje smo ugradili u proizvod i očekujem dosta dobru reakciju tržišta.

IT: Comminus danas i sutra?

O: Mislim da smo još uvijek dostatno mali da bismo imali i te kako dovoljno posla u Hrvatskoj. Ali to ne znači da se ne želimo razvijati i rasti pa već radimo u regiji. Imamo zainteresiranih klijenata na području bivše Jugoslavije pa nam ovih dana dolaze gosti iz Slovenije. Izvan regije radili smo u Njemačkoj,  za banku u Grčkoj te jedan projekt u Rumunjskoj. Ali ključno je da se ne želimo širiti više nego što se možemo pokriti. Dakle pokriti se kvalitetnim, izvrsnim ljudima, potkovanima tehnološkim znanjima u navedenim kategorijama – tako vidimo naš rast. Ne ćemo odbijati projekte u kojima smo stručnjaci, ali ih još ne tražimo aktivno.
 
Jedan je od  pristupa poslu da pronalaženje suradnika ne bude neredovito, nego da postane stalnim procesom. To ne znači da ćemo sad brzopleto i nerazumno i bez ekonomskih uvjeta zapošljavati velik broj ljudi, nego znači da ćemo kontinuirano, kad god imamo priliku, prihvatiti kvalitetnu osobu neovisno o tome imamo li neki natječaj u tijeku ili ne.
Brzina zapošljavanja ljudi sigurno mora biti funkcija odvojenih projekata i posla koji opravdava njihovo zapošljavanje, ali slobodno možemo reći da imamo otvoren natječaj za sve one koji se smatraju sposobnima, ali moraju biti izvrsni barem u tehničkome i poslovnome smislu. Očekujemo da nam se jave, pogotovo sada kad možda ostaju posla ili ga mijenjaju ne svojom krivicom nego zbog nesposobnosti menadžmenta ili loših poslovnih odluka. Mi ih sigurno ne ćemo odbiti.
 
 

KOMU TREBA BI?


Kada se razgovara o Business Intelligence sustavima, često se čuje: „ To je izrada izvješća pa mi već imamo izvješća“
Dakako da oni imaju i financijska i druga izvješća. Ali, je li to dovoljno za poduzeće koje ima 120 - 130 milijuna kuna godišnjega prihoda? Tu bi zahtjev trebao glasiti:

„Mi imamo veleprodaju, maloprodaju i tako dalje. Imamo tri firme tu u Hrvatskoj otvaramo dvije u BiH  i Srbiji, a svaka od njih ima svoju bazu podataka. Mi želimo konsolidirati podatke iz sve te tri baze na jednom mjestu, povezati ih i na jednom mjestu zbirno pratiti dobavljače, proizvode, gledati stanje na skladištu  i profitabinost proizvoda.“
Prvi je korak takvoga jednoga projekta napraviti skladište podataka, napraviti programska rješenja koja prikupljaju podatke iz svih tih baza i ujedinjuju ih povezujući na jednome mjestu. Zatim treba podići BI portal kao mjesto gdje se podatci prate i predstavljaju korisnicima. Slijedi sastanak s financijskim direktorom, vlasnikom ili presjednikom Uprave da bi definirali ključne indikatore, (definirali KPA ), definirali desetak stvari koje su po njihovu mišljenju ključne za prepoznavanje stanja poslovanja, profitabilnosti proizvoda ili branda koji prodaju. Nakon toga može se napraviti paket izvješćâ kojim se prati profitabilnost. Sljedeći je zadatak povezati demografske podatke prema izvješćima Državnoga zavoda za statistiku koji ih priprema prema posljednjemu popisu stanovništva. Ti se podatci (broj, spol, dob itd.) mogu usporediti s bazom klijenata našega naručitelja. Takve se informacije onda obično koriste ili za oblikovanje marketinga ili za razvoj prodajne mreže, primjerice, gdje otvoriti novi dućan.
U toj je fazi projekta naručitelj (primjer tvrtke ONE2PLAY) već prepoznao njegovu vrijednost i zaposlio  poslovnoga analitičara, osobu koja je već imala višegodišnje odgovarajuće iskustvo i kojoj je zadatak baviti se analizama podataka, izvješćivanjem, traženjem i prepoznavanjem trendova profitabilnosti i davanje savjeta predsjedniku uprave za to područje. U nekoj završnoj fazi projekta, kad je već neko vrijeme bio u pilot produkciji, napravili smo dnevno izvješćivanje e-mailom o ispravnosti rada sustava uz koje se šalje skup ključnih izvješća potrebnih za praćenje poslovanja..
No ako vam u sustav ulaze neispravni podatci, od njih ne možemo izvući ispravne informacije ni donositi ispravne zaključke. Dakle postoji cijeli paket izvješća koja se dnevno prate, kojima se gleda događa li se nešto čudno, ali se također prate anomalije u samim izvješćima. Ako se, primjerice, zbog pogrješke nekoga operatera ili administratora pokaže da imamo proizvod koji ima prosječnu nabavnu cijenu vrlo različitu od nekoga prosjeka, to se odmah prepozna i provjerava što se dogodilo. I to je jedan od načina kako se pazi da se ne dolazi do zaključaka na osnovi neispravnih podataka.
Ključne su stvari razmatranoga projekta bile, dakle, konsolidacija podataka, KPA praćenje i jako je dobra odluka klijenta zaposliti osobu koja će raditi na analizi podataka. Na taj se način iz perspektive klijenta određuje vrijednost poslovnoga rješenja.


Naši ključni partneri

Naši su ključni partneri definitivno Microsoft Hrvatska s kojim smo surađivali u financijskome sektoru, a s tvrtkom King ICT za eGovernment projekte. Jedan od naših manjih, ali dobrih  poslovnih partnera jest Infinitas grupa s kojom smo komplementarni pa u nekim slučajevima možemo klijentu zajednički ponuditi cjelovito rješenje – mi s Data Managementom, a oni s infrastrukturom.

 Naglasak na stručnoj izobrazbi?

Tvrtka mnogo ulaže u znanje ljudi koji se školuju uz rad i kroz rad. Imamo sreću da su ovdje dva od tri vodeća specijalista za DB servere i Business Intelligence - poslovnu inteligenciju. Shvatili smo da se intenzivnim radom naših najboljih ljudi na projektima prigušuju i zanemaruju njihova znanja i sposobnosti te će oni ubuduće posvetiti dobar dio svojega vremena kako bi prenijeli svoje znanje na druge i odgojili trojicu do petoricu drugih. Očekujemo da ćemo postati mnogo djelotvorniji  kad ti ljudi budu dovoljno školovani, a stručnjaci im služe kao učitelji i mentori, ali i kao osiguravatelji vrijednosti. Na taj način znanjem postajemo djelotvorniji, a ne da svako odrađuje svoj standardni posao jer će nakon nekoga vremena gubiti na kvaliteti i djelotvornosti te ćemo onda imati 30 prosječnih suradnika.