Višestruke su prednosti ulaganja u informatizaciju poslovnih procesa.

Tko sije, taj i žanje

Nije tajna da je danas sve više tvrtki zainteresirano za e-poslovanje, no mali ih se broj ipak odlučuje na taj potez. Tvrtka Naše Klasje je sjajan primjer tvrtke koja ima izvrsno razvijen e-sustav, odnosno sustav za e-poslovanje sa svojim dobavljačima. O tome smo razgovarali s gđom Marinom Šimunić, voditeljicom informatike, o implementaciji poslovnoga e-sustava i onoga što on može ponuditi tvrtkama, neovisno o tome spadaju li u male, srednje ili velike tvrtke.

Razgovarao: Boris Plavljanić


Dipl. inž. Marina Šimunić, voditeljica informatike u tvrtki Naše Klasje

Tvrtka Naše Klasje osnovana je 2001., a primarna joj je djelatnost proizvodnja dvije skupine proizvoda - svježa tjestenina Aurelia i sirovine za pekarstvo. Specifičnost je te tvrtke svakako inovativnost koja se očituje u svim poslovnim aspektima, ali i mnoga priznanja koja je ta tvrtka dobila tijekom godina. Možda su najvrjednija ona priznanja od Prehrambeno-biotehnološkoga fakulteta u Zagrebu za izvanredan doprinos u promicanju visokoga obrazovanja, znanosti i struke (2006.), te prva nagrada Zaklade „Izvorno hrvatsko“ za stvaranje kvalitetnih hrvatskih proizvoda te njihova imidža na domaćem i stranom tržištu (2007.).
Ako se i dalje pitate kakva je povezanost sustava za e-poslovanje i tvrtke koja se bavi proizvodnjom prehrambenih proizvoda, iz teksta ćete se uvjeriti da i male tvrtke mogu unaprijediti svoj poslovni sustav i biti izvrstan primjer uspješnoga poslovanja i inovativnosti.
Gospođa je Marina Šimunić po struci dipl. inž. matematike, a prije dvije godine stekla je i uglednu titulu MBA na Cotrugli Business School u Zagrebu. U tvrtki Naše Klas-je radi kao voditelj informatike i zadužena je za kontinuirano unaprjeđenje ICT infrastrukture i aplikacijâ s ciljem da se poveća djelotvornost poslovanja.
„U IT sektoru radim više od 20 godina“, rekla nam je. „Prvih 7 godina radila sam u tvrtki Enikon od pripravnika do rukovoditelja informatike, nakon toga 13 godina u Agrokoru na raznim poslovima u informatici, te na kraju kao direktor za informacijsku sigurnost.“ Također, tu je još i iskustvo u Magmi na položaju direktora informatike. Vrjedniji su joj projekti koordiniranje suradnje Agrokora s Fakultetom elektrotehnike i računarstva [FER], implementacija ERP sustava u tvrtkama Agrokor Grupe (kasnije i u tvrtki Naše Klasje), definiranje strategije informacijske sigurnosti Agrokor Grupe, unaprjeđenje ICT sustava te definiranje ICT strategije u Magmi.

Takav sustav traži određena financijska ulaganja, no povrat je tih ulaganja lako mjerljiv kroz izravno smanjenje administrativnoga troška.

IInfoTrend: Odakle potreba da se koristi napredni sustav za e-poslovanje, odnosno sustav za razmjenu podataka? Što obuhvaća? Koje su njegove prednosti?
Marina Šimunović: Sustav za e-poslovanje u tvrtki Naše Klasje implementiran je u suradnji s tvrtkom Infokom čiji ERP sustav „StepOne“ koristimo. Aplikativno sučelje za e-poslovanje Infokom je razvio kroz međusobnu razmjenu znanja i iskustava o elektroničkoj razmjeni dokumenata, a koriste ga i druge tvrtke, korisnici StepOne ERP sustava.
Osim za razmjenu elektroničkih dokumenata s poslovnim partnerima, sučelje za e-poslovanje koristimo i za integraciju aplikacije tvrtke Novalis za mobilno poslovanje, sa StepOne sustavom. Tvrtka je Novalis sve izlazne dokumente iz aplikacije za mobilno poslovanje prilagodila standardnomu formatu e-dokumenata koje koristimo u sustavu za e-poslovanje. S obzirom na to da je na našem tržištu Agrokor promicao korištenje OAGI specifikacija e-dokumenata, mi smo prihvatili i koristimo taj de facto hrvatski standard. Osim toga, radnici naše tvrtke koriste i PDA uređaje u svakodnevnome radu, što jako ubrzava poslovanje i rad na terenu.
Dokumenti koje razmjenjujemo s poslovnim partnerima su: e-Narudžba, e-Otpremnica, i e-Račun, dok e-Povratnicu trenutačno koristimo samo u integraciji s aplikacijom za mobilno poslovanje.
Ako govorimo o prednostima, one su višestruke.
Osim što smo se riješili nekih rutinskih poslova poput prepisivanja kupčevih narudžbi, dobili smo jedan brz i precizan sustav, zadovoljnije zaposlenike jer obavljaju poslove koji dodaju novu vrijednost tvrtki, što u konačnici znači i daleko veću proizvodnost i bolje poslovanje tvrtke. Uz to, naravno, idu i povećanje učestalosti naručivanja, povećanje broja proizvoda na narudžbi, podatci se automatski zapisuju u informacijski sustav tvrtke... Poslovni partneri s kojima smo tijekom prošle godine uspostavili elektroničku razmjenu dokumenata su: Konzum, Diona, Kaufland i Billa.

Poslovni partneri s kojima smo tijekom prošle godine uspostavili elektroničku razmjenu dokumenata su: Konzum, Diona, Kaufland i Billa.

InfoTrend:Traži li implementacija takvoga e-sustava za poslovanje velika novčana ulaganja i namjeravate li i dalje unaprjeđivati vaš sustav?
- O standardima nitko ne dvoji, no sama implementacija sustava za e-poslovanje u kompanijama zahtijeva dodatne financijske resurse, dodatna poslovna pravila i procedure, te dodatna specijalistička znanja i izobrazbu zaposlenika.
Tijekom implementacije sustava za e-poslovanje nužno slijedi reorganizacija poduzeća jer neke poslovne procese morate prilagoditi novomu sustavu i novim uvjetima poslovanja. Osim prilagodbe, vrlo je bitno osigurati usklađenost i točnost matičnih podataka, kao što su globalno prihvaćeni identifikatori poslovnih partnera, odnosno njihovih lokacija, identifikatori proizvoda te definicije i konvertori pakiranja proizvoda.
Ukratko, takav sustav traži određena financijska ulaganja, no povrat je tih ulaganja lako mjerljiv kroz izravno smanjenje administrativnoga troška. Radi dodatnih ušteda novaca i vremena mi koristimo B2G e-Usluge poput e-Regosa i e-Porezne koje su dostupne na tržištu.
U planu je daljnji razvoj sustava, no moramo pričekati da i druge tvrtke implementiraju sustave za e-poslovanje jer komunikacija treba biti obostrana. Kada se naši partneri, koji ih trenutačno ne koriste, odluče za sustave za e-poslovanje, mi ćemo rado prvi s njima surađivati razvijajući i dalje svoj sustav.

Ako govorimo o prednostima, one su višestruke. Osim što smo se riješili nekih rutinskih poslova poput prepisivanja kupčevih narudžbi, dobili smo jedan brz i precizan sustav, zadovolj-nije zaposlenike jer obavljaju poslove koji dodaju novu vrijednost tvrtki, što u konačnici znači i daleko veću proizvodnost i bolje poslovanje tvrtke.

InfoTrend: Kada je sustav predstavljen i je li bilo zanimanja drugih tvrtki za slična rješenja? Kakvi su općenito bili komentari na cijeli sustav za e-poslovanje?
- Mi smo sustav implementirali krajem 2010., a na 10. e-Biz konferenciji prošle smo godine iznijeli svoja iskustva. Dojmovi su sudionika konferencije bili odlični i mnogi su nas pohvalili. No tvrtke se teško odlučuju na implementaciju sličnih sustava, djelomično zbog potrebnih financijskih resursa, djelomično zbog promjena poslovnih procesa, djelomično zbog nerazumijevanja uprave što im jedan takav sustav donosi... Šteta je da se tvrtke rijetko odlučuju na implementaciju informacijskih tehnologija da bi automatizirale pojedine poslovne procese jer bi na taj način unaprijedili djelotvornost i internih i eksternih operacija, ujedno podižući konkurentnost svih sudionika u specifičnome lancu opskrbe.