Financijski nepismeni građani nisu ravnopravni sugovornici

Postoji li lakši način?

Prije nego što odete u banku po kredit, svakako se posavjetujte s kreditnim specijalistima

Tehnološki razvoj danas nam mijenja svakodnevicu tempom koji jedva stižemo pratiti. Te su promjene posebno vidljive u financijskom sektoru. Informatizacija i automatizacija bankarskih procesa znatno povećava izbor proizvoda i usluga te upotrebljivost i kontrolu osobnih financija. Istodobno, građanima banke nisu omiljene - visoke kamatne stope i sudski procesi uzdrmali su nekadašnje povjerenje. A baš je povjerenje jedan od temelja bankarskog poslovanja koje je danas pod pritiskom nezadovoljnih građana, regulatora koji postavljaju sve strože standarde i na kraju potrebe za racionalizacijom i zaustavljanjem pada profita.

Zabrinjava činjenica da se osnovni odnos banaka prema klijentima ne mijenja dovoljno brzo, jer klijenti doživljavaju banke potpuno drukčije negoli prije krize. Za svaki novi proizvod odabiru drugu, povoljniju banku i pritom su zahtjevniji i agresivniji negoli ikad prije. Riječi kao što su lojalnost i sigurnost izgovaraju se uz podsmijeh. Uza sve to građani su i dalje financijski razmjerno nepismeni, što je vrlo opasno u kombinaciji s nezadovoljstvom.
Kako bi se to popravilo u odnosu banke-građani treba postaviti nove vrijednosti.
Banke moraju početi klijente shvaćati više kao partnere. Jer klijent zadovoljan bankom koja mu je pomogla u njegovom životnom i poslovnom razvoju, svojom vjernošću pomagat će banci dugoročno i neposredno u njenom razvoju i održivom poslovanju. No, kad odnosi nisu takvi događa se ovo što upravo sad pratimo kod nas.


Stručna literatura o problemima odnosa klijenata i financijskih ustanova.

Veća ponuda, veće nesnalaženje
Danas klijenti biraju iz ponude neusporedivo većeg i raznolikijeg portfelja proizvoda i usluga pa iako je to pozitivna promjena, zapravo je teže odabirati odgovarajuću uslugu. Kad vas svi uvjeravaju da baš oni nude najbolji kredit, kad se hvale najboljom uslugom ili najpovoljnijim uvjetima štednje, čak ni oni klijenti koji dobro proučavaju marketinške poruke više ne mogu biti sigurni u ispravan odabir. No, građanima je procedura dizanja kredita vrlo stresna što je najčešće rezultat nerazumijevanja s obje strane.
Kako bi se ta procedura pojednostavnila i olakšao proces odobravanja kredita, prije tri godine kod nas su građanima počeli pružati usluge samostalni financijski savjetnici – kreditni posrednici koji za svoju djelatnost imaju odobrenje i nadzor Ministarstva financija. Oni su poveznica između banke i građana koja stručni odnos profesionalnog bankara kakav poznaju naši građani pretvara u nešto osobnije i razumljivije, uz logičnu i efikasnu proceduru
Posrednici aktivno prate i analiziraju ponudu svih banaka na tržištu i svojim klijentima nude profesionalnu i brzu uslugu pronalaženja najboljeg bankovnog kredita. Nakon početnog razgovora s posrednikom klijent nema nikakvih briga niti zadataka već samo čeka poziv da dođe u banku na potpisivanje ugovora o kreditu.
Angažiranjem kreditnog posrednika štedi se puno vremena i lutanja. Posrednici znaju presudne informacije koje sami klijenti ne mogu doznati kroz marketing, internet ili direktno u banci pa mogu predložiti najbolju opciju pa čak i kad je riječ o klijentovoj matičnoj banci. U posljednje vrijeme zbog ekonomske krize oni koji su već podigli kredite često trebaju konsolidirati sve svoje dugove u jedan novi, povoljniji kredit ili pak osloboditi blokirani račun. U takvom slučaju posrednici nalaze rješenja i onim klijentima koji su već odbijeni u svojim bankama.

Razgovaramo s Vjekom Peretićem, vlasnikom tvrtki Pro savjetovanje i Pro zastupanje o uslugama financijskih savjetnika u komunikaciji s bankama. Gospodin Peretić je inženjer informatike, no poduzetnička orijentacija i MBA studij odveli su ga u svijet ekonomije i financija, a praktična znanja stekao je desetogodišnjim radom u osiguranju i bankarstvu.
INFOTREND: U čemu je vrijednost kreditnog posredovanja?
Vjeko Peretić: Kvalitetni posrednici su profesionalci, stalno se obrazuju i ulažu u razvoj posla, prate ponudu kreditnih i ostalih financijskih proizvoda na tržištu. Njihova je usluga jednako vrijedna građanima kao i bankama jer im dovode nove klijente, što je najvredniji i najteži dio posla, a zatim nude i potpunu obradu predmeta koje kompletirane dostavljaju banci.
Kreditni posrednici ili kreditni specijalisti rade gotovo isti posao kao bankari u poslovnicama, ali iz drukčije pozicije i s malo drukčijom misijom. Naime, tek ako se kredit realizira, banka će mu kao posredniku isplatiti proviziju. Zbog toga možemo reći da su posrednici angažiraniji i motiviraniji u pronalasku rješenja za svog klijenta. Rješenje se traži iz portfelja više banaka, a ne samo u jednoj. Na kraju ga transparentno prezentiraju klijentu koji sam donosi konačnu odluku.
INFOTREND: Plaća li klijent posebno uslugu kreditnog posredovanja?
Vjeko Peretić: Za klijenta su savjetovanje i analiza potpuno besplatni. Posrednici dobivaju proviziju tek kad se realizira kredit ili neki drugi proizvod, ali ne od klijenta već od tvrtki za čije su proizvode posredovali. Ako ste kao uredan klijent realizirali kredit u predloženoj banci preko posrednika, nećete mu platili nikakvu proviziju. Puno je više posla s reprogramima i neurednim klijentima, no i takvi klijenti malokad posebno plaćaju uslugu posredovanja.
Realizacijom kredita taj se odnos najčešće ne završava jer zadovoljan klijent će ponovno tražiti savjet od svog savjetnika za sva pitanja vezana uz bankarske i ostale slične proizvode i usluge.