Mobilna tehnologija u poslovanju i svakodnevnom životu

Prilagoditi se ili nestati

Kad govorimo o mobilnoj tehnologiji zapravo je riječ o komunikaciji - među ljudima, ljudima i strojevima, a ponekad i samo među strojevima.


PIŠE TOMISLAV BRONZIN
Autor Tomislav Bronzin, mag. ing. el. vlasnik je i glavni arhitekt u tvrtki CITUS specijaliziranoj za razvoj i istraživanje složenih informacijskih sustava. Uža specijalnost su mu IT rješenja bazirana na mobilnoj tehnologiji i računalstvu u oblaku, kao i projektno-procesna implementacija IT sustava. Vodio je Microsoftov inovacijski centar u Varaždinu te pomogao osnivanje pet inovacijskih centara u svijetu. Suorganizator je regionalne konferencije o mobilnim tehnologijama Mobility Day koja je ponovno održana 26. rujna 2013 uz rekordni broj sudionika. Tomislav Bronzin je dopredsjednik Udruženja za IT Hrvatske gospodarske komore i zamjenik predsjednika INETA Europe. Redovni je predavač na Microsoft konferencijama poput Microsoft TechEd Europe, WindDays (13 godina zaredom), DevDays, PASS Europe, DevReach, MS NetWork, Sinergija, Vizija.

(Vrlo) kratka povijest mobilne tehnologije
Kako bismo bolje razumjeli na koji nam način mobilna tehnologija može danas pomoći u poslovanju treba se malo prisjetiti kako je sve krenulo. Ne tako davno, u četrdesetima dvadesetog stoljeća mobilna je tehnologija najprije primijenjena u hitnim službama - policiji, vatrogastvu, ali i u taksi-službama i kamionima. Tadašnji korisnici nisu ni slutili koliko će mobilni segment evoluirati i postati široko dostupan, a danas mobilnim telefonima gotovo nitko ne obraća posebnu pažnju iako su nezaobilazna komponenta svakodnevnog života i poslovanja.
Većinom se komunicira preko posrednika, odnosno pružatelja komunikacijskih usluga, no sve usluge/servisi ne nalaze se kod njih nego u računalnom oblaku. Te usluge nadopunjuju mobilnu tehnologiju i omogućavaju da dođe do potpunog izražaja. Gotovo u pravilu, globalnim se servisima pristupa putem javne mreže – interneta.
No, mobilna tehnologija vam omogućuje i da se oslobodite, odnosno da je koristite i kad nema pristupa komunikacijskim uslugama - offline.

Mijenja li mobilna tehnologija našu poslovnu svakodnevicu?
Tu je svakodnevica ključna riječ – mobilna tehnologija više nije samo za poslovnu primjernu, štoviše, danas je dostupna svakom pojedincu. Baš to je osnovna premisa koju svaka uspješna organizacija, bilo privatna ili javna, treba slijediti - omogućiti svojim djelatnicima, partnerima i kupcima da koriste mobilne uređaje i usluge u računalnom oblaku na jedinstven način, upotrebljavajući ih kako u poslovnom tako i privatnom životu.



Mogućnost udaljenog pristupa stolnom računalu s raznih mobilnih uređaja

U načinu primjene mobilne tehnologije puno se toga mijenja – tradicionalno organizacije su inovirale i nabavljale svojim djelatnicima nove tehnološki napredne uređaje, a potrošači su tijekom vremena mogli ubirati plodove razvoja i nižih cijena. Danas je trend potpuno obrnut: široka dostupnost mobilnih uređaja, ali i servisa u računalnom oblaku po sve povoljnijim cijenama dovela je do situacije da krajnji potrošači mogu nabavljati bolje, jače i naprednije uređaje te da sami ugovaraju pristup inovativnim servisima. Danas krajnji korisnici guraju svoje IT odjele da, barem, tim njihovim osobnim uređajima dozvole pristup IT resursima organizacija. Takav trend se popularno zove BYOD (Bring Your Own Devices) – donesite svoje vlastite uređaje.



Danas su dostupni razni tipovi mobilnih uređaja: pametni telefoni, tableti, ultrabookovi itd.

Kako to mogu iskoristiti organizacije?
Koristeći resurse koje njihovi zaposlenici donose na posao, ali uz uvjet da pristanu na primjenu određenih sigurnosnih mjera. Primjerice da pri svakom aktiviranju uređaja moraju upisati pin, da se u slučaju pogrešnog unosa pina (ako izgube uređaj ili im ga ukradu) uređaj automatski briše itd. Uz sigurnost, organizacija mora osigurati i pristup s mobilnih uređaja poslovnim podacima. I na tom području zaposlenici mogu preuzeti inicijativu – postoji niz servisa poput DropBoxa, SkyDrivea, GoogleDrivea i sličnih koji omogućuju da se u računalni oblak pohrane prilično velike količine podataka, ali i da se ti podaci podijele s drugima.


Trend široke dostupnosti mobilnih uređaja i servisa u računalnom oblaku po sve povoljnijim cijenama omogućuje da krajnji potrošači nabavljaju bolje, jače i naprednije uređaje te da ugovaraju pristup inovativnim servisima.

Mobilni uređaji s pristupom podacima mogu biti pametni telefoni, tableti i prijenosna računala. Navedeni servisi imaju razne razine podrške za mobilne uređaje, od one putem standardnih internet-pretražnika do uske integracije putem aplikacija napisanih baš za te uređaje. Na pametnim telefonima takve aplikacije omogućuju pregledavanje dokumenata, a na platformi poput Windows Phonea čak i njihovo uređivanje. Takvi servisi su većinom besplatni i mogu se vrlo uspješno koristiti, no imaju nedostatak da se njima ne može upravljati na razini organizacije nego samo pojedinci. Baš iz tog razloga što o pojedincu ovisi kako će koristiti takav servis, može doći do kompromitiranja poslovnih podataka, osobito ako se miješaju s privatnima koji su često javno dostupni.
Rješenje za taj problem organizacije mogu naći ili izgradnjom vlastite infrastrukture ili zakupom javno dostupnih servisa namijenjenih poslovnoj upotrebi poput Microsoft Officea 365 Small/Medium Businessa ili Goolge Apps for Business. Takvi servisi omogućuju središnje administriranje i upravljanje korisničkim računima i resursima, kao i dodatne mogućnosti poput online arhiviranja i vođenja dnevnika komunikacije.

Zašto sve više organizacija prihvaća BYOD trend? Zato što s jedne strane štede na troškovima za kupnju uređaja, ali i zbog toga što će se krajnji korisnici više brinuti o uređajima ako ih smatraju svojima. S druge strane, zaposlenici mogu brže negoli ikad doći do najnovije tehnologije te odabrati uređaje prema svom afinitetu, što im može povećati radni moral i produktivnost.
Uz aplikacije za produktivnost, postoje i servisi u računalnom oblaku poput Microsoft Intune koji omogućuju nadzor, upravljanje i održavanje tako da se na mobilne uređaje instalira softver (Agent) koji organizacijama omogućuje upravljane uređajem. Uz implementaciju sigurnosnih politika organizacije mogu putem tog softvera provoditi i poslovnu politiku - npr. instalirati ili deinstalirati pojedine aplikacije.

Uspješna organizacija treba omogućiti djelatnicima, partnerima i kupcima da koriste mobilne uređaje i usluge u računalnom oblaku na jedinstven način, upotrebljavajući ih kako u poslovnom tako i privatnom životu

Upotreba tzv. standardnih stolnih aplikacija na mobilnim uređajima može se riješiti udaljenim pristupom (Remote Desktop) bilo da krajnji korisnici pristupaju s mobilnih uređaja svojim vlastitim stolnim računalima ili virtualnim u računalnom oblaku. To omogućuje pristup punoj funkcionalnosti i svim aplikacijama koje korisnik treba, a istodobno zadovoljava sigurnosne zahtjeve kroz kontrolu pristupa i autorizaciju korisnika.
Najam usluga/servisa umjesto kupnje licenci puno je povoljniji i omogućuje dinamično upravljanje tim troškom – kada je potrebna usluga za novog djelatnika može se odmah nabaviti, a ako je više ne treba – može se otkazati.


Mogućnost prilagodbe korisničkog sučelja raznim veličinama ekrana

Kako primijeniti mobilne tehnologije za poboljšanje prodaje?
Ovisno o veličini i vrsti organizacije moguće je primijeniti razne strategije. Jedna od najbržih i potencijalno najefikasnijih je SMS-poruka za slanje obavijesti o akcijama, ponudama itd., ali i za primanje povratne informacije putem SMS-a u anketnom smislu. Za takve aktivnosti moguće je koristiti posebne aplikacije koje šalju SMS-ove s uređaja, no za slanje SMS-poruka grupi korisnika češće se koriste web-servisi koje pružaju telekom tvrtke.
Uz SMS efikasno je i slanje poruka preko društvenih mreža jer se korisnici mobilnih uređaja često služe i takvom komunikacijom što se može izuzetno dobro iskoristiti.
Uopćeno gledajući, najbolje je krenuti od prilagodbe web-stranica mobilnim uređajima. Sve više kupaca pristupa web-stranicama putem mobilnih uređaja pa ako ih ne dočeka adekvatna mobilna verzija velika je vjerojatnost da će odustati od kupnje ili poslovanja. Osim prilagodbe veličini sučelja treba prilagoditi i unos podataka: putem tipkovnice i miša, dodirom ekrana, olovkom itd.
Prodaja se može poboljšati i ulaganjem u izradu posebno prilagođenih aplikacija za tri vodeće platforme: Android, iOS i Window Phone, no to već zahtijeva veće tehnološko ulaganje.
Na kraju, ne smije se zaboraviti da je upotreba mobilne tehnologije različita, ovisno o stupnju razvoja neke zemlje, o vremenskoj zoni te kulturi i načinu poslovanja. Zato valja osigurati odgovarajuću podršku da korisnici mogu pristupiti podacima sa svakog uređaja, putem svake aplikacije i u svako vrijeme.