KAKO (ŠTO BEZBOLNIJE) PREVLADATI NEUSPJEH?

Što te ne slomi, to te ojača

Svaka osoba, grupa ili organizacija teži određenim ciljevima. Zadovoljni smo kad ih postignemo, a onda postavljamo nove i tako neprestano napredujemo. No, život se sastoji od uspona i padova, od uspjeha i neuspjeha. Ne postoji nitko tko nije doživio neuspjeh u privatnom životu, tijekom školovanja ili na poslu. Po tome se ne razlikujemo već po načinu kako se nosimo s neuspjehom, ali i s uspjehom.

PRIPREMILA ANA RIBARIĆ GRUBER

Neki kad se suoče s neuspjehom potpuno potonu, dok drugi uspijevaju sačuvati sabranost i krenuti dalje. Ekonomska situacija u kojoj živimo pogoduje neuspjesima u poslu i financijama što se potom reflektira i na druga životna područja. Ne možemo li izbjeći neuspjeh, važno je dobro se nositi s njim. Istraživanja provedena na ljudima koji su dobro prevladali neku stresnu situaciju (a i neuspjeh možemo promatrati kao izvor stresa) pokazuju da su uspješniji i u prevladavanju kasnijih stresnih situacija. Pod uspješnim suočavanjem sa stresom podrazumijeva se ponašanje koje smanjuje doživljaj stresa.

Obrambeni mehanizmi nam možda pomažu da prebrodimo prvi šok, ali ugrožavaju naše odnose s drugima

Motivacija se u psihologiji najčešće definira kao proces koji usmjerava naše ponašanje prema određenom cilju. Ako ne možemo postići cilj doći će do neugodnog stanja koje se naziva frustracija. Frustracija je praćena emocijama poput bijesa, razočaranja, tuge i anksioznosti (tjeskobe), a može dovesti do dezorganiziranog ponašanja, razdražljivosti i jedan je od čestih uzroka agresije. Agresija je vrlo rijetko usmjerena na izvor frustracije, češće je pomaknuta, odnosno usmjerena na osobe ili objekte koji nisu njen izvor nego su nam jednostavno blizu pa agresivno reagiramo prema njima (primjerice, prema članovima obitelji i/ili bliskim suradnicima). To nam može donijeti kratkotrajno olakšanje, ali ne rješava problem nego nam samo dodatno komplicira život.
Na frustraciju možemo reagirati obrambenim mehanizmima – nesvjesnim iskrivljavanjem stvarnosti da bismo se obranili od anksioznosti. Jedan od njih je pomaknuta agresija, a spomenut ćemo još neke:

Negacija je odbijanje pojedinca da se suoči s nekom neugodnom ili ugrožavajućom situacijom (npr. ako ne vidimo sve veći nesrazmjer rashoda i prihoda; ako ne prihvaćamo kritiku).

Racionalizacija je omalovažavanje cilja koji nismo uspjeli postići ili veličanje zamjenskog cilja (npr. dobro je da nisam dobila taj posao jer je plaća premala, bolje mi je povremeno nešto zaraditi u fušu).

Projekcija je pripisivanje vlastitih nedostataka, društveno neprihvatljivih motiva, stavova, mišljenja, vjerovanja i ponašanja drugima (primjerice, kad neorganizirana osoba to predbacuje svojim suradnicima).

Supstitucija je zamjena nepostignutog cilja sličnim, tako da temeljna potreba bude barem donekle zadovoljena (npr. nezaposlena osoba prihvaća posao za koji je potrebna niža razina obrazovanja od one koju je postigla).

Kompenzacija je ulaganje pojačanog napora u području gdje imamo potrebne sposobnosti kako bismo nadomjestili nedostatke koji nam onemogućuju postizanje cilja (npr. osoba koja nije sposobna obavljati neki posao može to kompenzirati spremnošću da pomogne kolegama kad imaju puno rutinskih zadataka).

Fiksacija je uporno nastojanje da postignemo cilj iako način na koji to pokušavamo ne dovodi do rezultata ili za to nemamo potrebne sposobnosti (npr. osoba koja se uporno prijavljuje na natječaje za koje nema tražene kvalitete).

Regresija je reagiranje na frustraciju neprimjereno svojoj dobi, nalik ponašanju malog djeteta (npr. plakanje, vrištanje…).

Rezignacija je odustajanje od bilo kakvih pokušaja da postignemo cilj, iako bi to možda bilo moguće uz ulaganje određenih napora.

Valja se pomiriti s onim što ne možemo promijeniti i usmjeriti snage na ono što se još može spasiti

Obrambeni mehanizmi su nam možda privremeni lijek koji pomaže da prebrodimo prvi šok i smanjimo unutrašnju napetost, ali ugrožavaju naše odnose s drugima. Ljudski je na neuspjeh reagirati ljutnjom, razočaranjem i tugom. Emocijama treba dati oduška, ali na tome ne smijemo stati, važno je nakon toga krenuti dalje.
Važno je razmišljati racionalno. Zapravo, vrlo su rijetke situacije koje ne možemo popraviti. Put do uspjeha vodi preko neuspjeha i teškoća. To su doživljavale gotovo sve poznate uspješne osobe. I Tesla i Edison stigli su do brojnih izuma tek nakon niza pokušaja; Carmen, jedna od najpoznatijih opera doživjela je fijasko na praizvedbi; neuspjehe je doživljavao i Winston Churchill, jedan od najvećih političara 20. stoljeća. Mogli bismo beskrajno nabrajati sportaše, glumce, pisce… koji su prevladali neuspjeh u svojoj karijeri. Neuspjehe su doživljavali i poznati poslovnjaci poput Henryja Forda i Soichiroa Honde (koji je prije osnivanja vlastite tvrtke bio dugo nezaposlen) Walta Disneyja… ali nisu odustali.
Važno je da nas neuspjeh ne obeshrabri, treba ga prihvatiti kao privremenu nedaću, kao prolaznu fazu u životu i karijeri. Neuspjeh ne smijemo pripisivati svojim trajnim osobinama ili sudbini, nego promjenjivim čimbenicima poput situacije u kojoj smo se zatekli, zbog pogrešno postavljenih ciljeva, krivih procjena ili nekih pogrešaka koje sljedeći put možemo izbjeći. I u lošem iskustvu ima barem nešto dobro – iz njega možemo učiti. Malcolm Forbes je jednom izjavio da je i neuspjeh uspjeh, ako iz njega nešto naučimo.

Nužno je hladne glave analizirati što se dogodilo i utvrditi gdje je pošlo po zlu radi izbjegavanja budućih pogrešaka. Pritom ne smijemo optuživati ni tražiti krivca u poslovnom okruženju. To je gubitak vremena i snage, ali i siguran put u narušavanje međuljudskih odnosa jer će se napetost u komunikaciji odraziti na posao. Za prevladavanje poteškoća izuzetno je važan pozitivan odnos sa suradnicima. Humor, čak i crni, može pomoći u smanjenju napetosti i u najtežim situacijama. Budući da pesimizam nije dobar ni za mentalno zdravlje ni za posao, na problem bi trebalo gledati kao na izazov, a ne kao na katastrofu.
Iskrena komunikacija s kolegama poštedjet će nas neprilika u koje ćemo sigurno upasti budemo li prikrivali nepovoljne informacije, a može pomoći u pronalaženju konstruktivnih rješenja. Treba održavati dobre međuljudske odnose i s članovima obitelji i s prijateljima jer podrška bliskih osoba olakšava suočavanje sa stresom. Pri donošenju teških odluka dobro je zamoliti za pomoć osobe u koje imamo povjerenja, a nisu dio našeg poslovnog kruga kako bismo izbjegli grupnu zaslijepljenost. Zatvaranje u sebe, bilo zbog srama ili nastojanja da druge poštedimo vlastitih nevolja, nije dio dobre strategije suočavanja s problemima.
Koliko god situacija bila teška o tomu ne treba razmišljati kao o smaku svijeta. Kad nam je najteže valja dobro pomisliti da ima onih kojima je puno gore i sjetiti se svega što nam život čini vrijednim i kvalitetnim. Neće nam pomoći zavist prema onima kojima je sreća bila naklonjenija.

Pesimizam nije dobar ni za mentalno zdravlje ni za posao, na problem gledajte kao na izazov, a ne kao na katastrofu

Ponos nas ne smije spriječiti da tražimo pomoć u bilo kojem obliku. Financijska pomoć, pomoć stručnjaka u području kojim se bavimo ili pomoć u organizaciji posla može puno značiti. Pritom se ne smijemo prenagliti, kao što je to slučaj s pojedincima i tvrtkama koje se zadužuju pod nemogućim uvjetima upadajući u vir koji ih vuče prema dnu. Nažalost, autorici ovih redaka su poznati primjeri vlasnika malih obiteljskih tvrtki koji su se zaduživali i kod kamatara te izgubili sve što su imali uključujući i krov nad glavom. Takvi primjeri pokazuju da uvijek treba šire razmišljati, a ne fiksirati ne na trenutni problem i saniranje akutne situacije ne misleći o dugoročnim posljedicama. Valja se pomiriti s onim što ne možemo promijeniti i usmjeriti snage na ono što se još može spasiti.
Jedan od načina prevencije neuspjeha jest dobro postavljanje ciljeva. To podrazumijeva da cilj treba biti dovoljno visok da bude poticajan, ali istodobno realan i dostižan. Ako je previsok, manje je vjerojatno da ćemo ga postići, a veća je mogućnost neuspjeha. Dugoročne ciljeve treba raščlaniti u manje korake i svaki dobro definirati u smislu vremena realizacije i konkretnog dostignuća. Na taj se način može lakše pratiti i kontrolirati proces ostvarivanja cilja te brže uočiti i riješiti eventualni problemi. Otkrijete li da cilj nije ostvariv, možda ga možete redefinirati, primjerice, uvidite li da neki proizvod neće biti prihvaćen na tržištu zbog previsoke cijene, možda možete razviti njegovu jeftiniju varijantu. Nikada ne treba potcjenjivati manje, ali sigurnije poslove, pogotovo u kriznim vremenima. Upuštamo li se u riskantan posao, uvijek je dobro imati alternativu ako nešto krene nizbrdo. U svakom slučaju treba pažljivo pratiti zbivanja u svom ali i širem području. Dobra informiranost omogućuje nam da reagiramo prije nego što bude prekasno.
Bez obzira na posljedice neuspjeha ne smijemo si postati neprijatelj, što znači da se ne treba prepustiti crnim mislima, zanemariti tjelesno i mentalno zdravlje. I, nikako se ne „liječiti“ alkoholom ili sredstvima za smirenje na vlastitu ruku, ne zanemariti redovitu i pravilnu prehranu, spavanje i kretanje. Brigom o svom tijelu olakšat ćemo si suočavanje sa stresom i pripremiti se za nove izazove. Baš kako je rekla Scarlett O’Hara u jednom od najgledanijih filmova svih vremena: „Sutra je novi dan.“ Možda niste znali. ali i autorica romana „Prohujalo s vihorom M. Mitchell bila je dugo neuspješna. Izdavači su uporno odbijali rukopis tog njenog slavnog romana, neki izvori navode - čak njih tridesetosmero!

Kako se nosite s neuspjehom?

Da biste dobili bolju sliku o suočavanju s neuspjehom, pročitajte sljedeće tvrdnje i procijenite vrijede li za vas:

Kad ne dobijem što želim prepuštam se ljutnji.
TOČNO - NETOČNO
Smatram da su uz ulaganje dovoljno truda rješivi svi problemi.
TOČNO - NETOČNO
Snađu li me teškoće nastojim se s njima suočiti jer ne želim opterećivati svoje bližnje.
TOČNO - NETOČNO
Po prirodi sam optimist.
TOČNO - NETOČNO
Kad nešto pođe po zlu tražim krivca.
TOČNO - NETOČNO
Uvijek vjerujem u svoje sposobnosti.
TOČNO - NETOČNO
Kad naiđem na prepreku lako odustajem.
TOČNO - NETOČNO
Smatram da mogu nešto naučiti i iz loših iskustava.
TOČNO - NETOČNO
Pri suočavanju s neuspjehom pomaže mi alkohol i sredstva za smirenje.
TOČNO - NETOČNO
Radije se okrećem budućnosti negoli da jadikujem zbog neuspjeha.
TOČNO - NETOČNO
U ljutnji se često iskaljujem na ljudima koji nisu izazvali moj bijes.
TOČNO - NETOČNO
Odluke nastojim donijeti smireno, hladne glave.
TOČNO - NETOČNO
Kad stvari krenu po zlu izgubim glavu i ne mogu se usredotočiti na bilo što drugo.
TOČNO - NETOČNO
Kad mi je teško tražim savjet od ljudi kojima vjerujem, ali sam donosim konačne odluke.
TOČNO - NETOČNO

Ako ste na pitanja pod rednim brojevima 1, 3, 5, 7, 9, 11 i 13 odgovorili s „netočno“, dobivate po jedan bod, kao i ako ste na pitanja pod brojevima 2, 4, 6, 8, 10, 12 i 14 odgovorili s „točno“.

Objašnjenje rezultata:

Od 0 do 4 boda:
Kad u nečemu ne uspijete često se potpuno prepuštate razočaranju i lako odustajete. S obzirom na to da život nije film koji se odvija kako smo zamislili u scenariju, postoji opasnost da ne ostvarite svoje poslovne sposobnosti i zadovoljavajuću kvalitetu privatnog života. Vrijeme je da postanete borac! Uđite u ring i ne izlazite dok ne postignete barem neke od željenih ciljeva.

Od 5 do 9 bodova:
Iako u borbi protiv neuspjeha niste posve nenaoružani događa se da vas preplave emocije i da izgubite glavu. Tako gubite dragocjeno vrijeme i snagu. Umjesto da se uzrujavate zbog onoga što vam ne ide u prilog razmišljajte pozitivno i učinite sve kako biste izvukli najbolje iz situacije u kojoj ste se zatekli.

Od 9 do 14 bodova:
Prema ovom rezultatu dobro se snalazite u svijetu koji nije uvijek bajkovit. Vjerojatno vjerujete u narodnu izreku „Što nas ne ubije, to nas ojača“koja se doista potvrđuje u praksi. Borbeni duh i konstruktivni pristup problemima doista su vas ojačali.