Founder Institute - globalni startup akcelerator

Nema mjesta za osrednje

Founder Institute zamislio je i osnovao u kalifornijskoj Silicijskoj dolini poduzetnik Adeo Ressi i u nepunih pet godina razvio ga u najveći svjetski akcelerator za startupovce koji danas djeluje u više od 50 zemalja i dosad je sudjelovao u formiranju više od 1500 različitih startup tvrtki širom svijeta.

PIŠE: DRAŽEN NIKOLIĆ

Autor Dražen Nikolić, direktor je Founder Institute Hrvatska. U karijeri je bio predsjednik uprave Raiffeisen Consulting d.o.o., član uprave McCann-Erickson Croatia, istraživač tržišta i rukovoditelj Odjela za planiranje i razvoj proizvoda Pliva – Program prehrane, vojni psiholog u HV, sportski psiholog. Vanjski je predavač na kolegiju Psihologija potrošnje na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Područja ekspertize su mu razvoj novih proizvoda, usluga, poslovnih modela i tržišta; inovacije; marketing i financijska industrija. Suosnivač je hrvatskog Living laba 50+ fokusiranog na primjenu bihevioralne ekonomije na inovacije u području srebrne ekonomije, zajedno s Velimirom Šonjem i Tomislavom Bunjevcem. 

Founder Institute (http://fi.co) je globalni edukacijski projekt za pokretanje startup tvrtki. Od osnutka 2010. do danas taj se program u šest godina proširio na stotinjak gradova u više od 50 država na pet kontinenata i inicirao pokretanje više od 1550 startup tvrtki vrednijih od 12 milijardi dolara koje su stvorile više od 15.000 novih radnih mjesta čime je stekao status najvećeg svjetskog startup akceleratora. U Hrvatsku je stigao 2012. Kako se otkriva pobjednički poduzetnički DNA, upitali smo Dražena Nikolića, jednog od direktora akceleratora Founder Institute Hrvatska.

Autor Dražen Nikolić, direktor je Founder Institute Hrvatska. U karijeri je bio predsjednik uprave Raiffeisen Consulting d.o.o., član uprave McCann-Erickson Croatia, istraživač tržišta i rukovoditelj Odjela za planiranje i razvoj proizvoda Pliva – Program prehrane, vojni psiholog u HV, sportski psiholog. Vanjski je predavač na kolegiju Psihologija potrošnje na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Područja ekspertize su mu razvoj novih proizvoda, usluga, poslovnih modela i tržišta; inovacije; marketing i financijska industrija. Suosnivač je hrvatskog Living laba 50+ fokusiranog na primjenu bihevioralne ekonomije na inovacije u području srebrne ekonomije, zajedno s Velimirom Šonjem i Tomislavom Bunjevcem.

OpenInfoTrend: Čini se da bismo i Founder Institute mogli smatrati startupom. I to vrlo uspješnim. 
Dražen Nikolić:
Founder Institute može zahvaliti popularnost činjenici da je organiziran kao svojevrsna komando obuka pa startapovci koji završe naš program imaju poseban preferencijalni status kod većine investitora bilo da je riječ o poslovnim anđelima ili o fondovima poduzetničkog rizičnog kapitala kojima se financiraju startupovi u različitim fazama širenja i razvoja projekta. Mentori u našem programu su gotovo sve najpoznatije osobe iz Silicijske doline koje su i same započele kao startapovci.

Može li komando obuka sama po sebi biti glavni čimbenik izvrsnih rezultata?
Naš program je izuzetno cijenjen i zato što u mreži suradnika Founder Institutea u cijelom svijetu djeluje više od tri tisuće mentora. Specifičnost programa jest da nije akademski već je baziran na kolegijalnom transferu znanja i pomoći. Provode ga poduzetnici za poduzetnike po metodologiji koja je dosad dala izvanredne rezultate. Nakon pet godina od pokretanja u tih tisuću i pol novostvorenih startup kompanija imamo već desetak takozvanih jednoroga, što je u našem žargonu naziv za startupove koji su postigli tržišnu vrijednost veću od milijardu dolara. Onih s tržišnom vrijednošću većom od stotinu milijuna dolara ima stotinjak.

Mentori ovog programa su gotovo sve najpoznatije osobe iz Silicijske doline koje su i same započele kao startapovci

Founder Institute je u Hrvatsku došao prije tri i pol godine i dosad su održana četiri semestra kroz koje je prošao 31 hrvatski startup. Selekcijski postupak je vrlo rigorozan - kroz naše pripremne seminare prođe i do stotinjak startupova. Zainteresirani poduzetnici se potom pozivaju na online testiranje koje uspješno položi dvadesetak poduzetnika. Nakon obuke koja traje četiri mjeseca od njih dvadesetak tek sedam do devet uspijeva završiti taj vrlo rigorozan program koji je, ne slučajno, dobio nadimak  Navy Seal obuka za startupove  (program za komandose američke mornarice).

Tematske cjeline kojima se pokriva cjelokupno poslovno područje neka su vrst mini MBA-a za startupove

Po osnovnom profilu Founder Institute je najprimjereniji onima koji žele izbrusiti svoju poslovnu ideju u njenoj vrlo ranoj fazi. Preporuka je da se u naš program upišu oni koji još razmišljaju o tomu da li dati otkaz na svojem radnom mjestu i pokrenuti vlastitu tvrtku ili ne. Za njih je to idealno, jer mogu proći program prije nego što daju otkaz i zapravo ustanoviti jesu li dovoljno motivirani i kadri ući u svijet poduzetnika. No, kad se jednom kvalificiraju u Founder Institute program imaju rok od 60 dana da registriraju svoju tvrtku i pripreme praktički cijeli projekt prije nego što daju otkaz na svom sadašnjem radnom mjestu.  Kada završe obuku Founder Institute im pomaže i poslije u vođenju njihovog projekta. Za startupove u kasnijim razvojnim fazama postoji napredniji program koji se zove Founder Lab. Njega je dosad završio samo jedan hrvatski startup. 

Rječnik pojmova

Startup - u najdoslovnijem smislu znači novopokrenuta ili mlada tvrtka koja već na samom startu namjerava izaći na globalno tržište. Za definiciju startupa važno je i razumijevanje uloge tehnologije u njegovom razvoju. Startup ne znači nužno isključivo tehnološka tvrtka. Kod startupova je bitna globalna ambicija koja je danas nezamisliva bez primjene digitalnih poslovnih modela. Drugim riječima i proizvođač kišobrana ili odjeće može biti startup, ako svoju globalnu ambiciju ostvaruje osloncem na inovacije i digitalne poslovne modele.
Pitch – izlaganje kojim nastojite uvjeriti publiku da vrijedi ulagati u vaš startup ili surađivati s vama. Obično se pojavljuje u vrlo kratkoj formi,  traje od minutu do tri i to se  još zove elevator pitch. Prema legendi nastalo je kao forma tijekom susreta poduzetnika i investitora u liftu ili za putovanja avionom. Vrlo je zahtjevno i traži od izlagača iznimne komunikacijske vještine.
Dolina smrti - je žargonski naziv za najranjivije razdoblje u razvoju startupa kad je poduzetnik već uložio u svoj projekt koji još ne donosi dovoljno prihoda i nije prošao tzv. točku pokrića. Stari se troškovi ne mogu vratiti bez novih ulaganja, a trenutni prihodi nisu dovoljni za njihovo pokriće. Iz doline smrti startupove obično izbavljaju kombinacije ulaganja poslovnih anđela i fondova poduzetničkog kapitala s vlastitim prihodima koji rastu predviđenom brzinom.  Slučajevi u kojima startupovi rastu organski i održivo se financiraju pretežno kroz takozvani bootstrapping (kombinacijom vlastitih ulaganja i prihoda od prodaje) su relativno rijetki no ima ih. Smatraju se iznimno uspješnim, ali njihov je razvoj i rast tržišne vrijednosti puno sporiji od startupova čiji se razvoj ubrzava uz pomoć inkubatora i akceleratora, ulaganja poslovnih anđela i fondova poduzetničkog kapitala te dužničkih i hibridnih instrumenata financiranja.
Ulagači u startupove - Žargon startup zajednice razlikuje tri kategorije ulagača – emotional money, smart money i commodity money. Ljudi koji ulažu u startup vođeni primarno emocionalnim razlozima nazivaju se još i FFF što je skraćenica za Friends, Family and Fools. Poslovni anđeli i fondovi poduzetničkog kapitala ulažu zbog izuzetno velikog povrata na ulaganja kod uspješnih projekata, ali nerijetko i zbog različite vrste socijalnog aktivizma. Poslovni anđeli i fondovi poduzetničkog kapitala daju novac u kombinaciji sa znanjem i iskustvom što bitno reducira rizik neuspjeha, zbog čega se taj tip ulaganja naziva i pametni novac. Kreditori i drugi striktno poslovni ulagači ulažu novac u startup isključivo zbog želje za oplođivanjem svog kapitala uz prihvatljivo male rizike. Za njih novac ima ulogu robe čijom preprodajom nastoji legitimno zaraditi.
Monetizacija - način na koji startup pretvara vrijednost koju isporučuje svojim korisnicima u novac.
Exit - znači kraj poduzetničkog pothvata koji je započeo kao startup. Pokretač tijekom exita monetizira svoje vlasničke udjele kojima nastoji pokriti sve troškove od pokretanja projekta do izlaska iz njega i ostvariti primjerenu zaradu. Najčešće se razlikuje pet faza u razvoju jednog startupa: 
1. Faza ideje traje prvih nekoliko mjeseci intenzivnog rada, obično u nekom od inkubatora ali može i izvan njega 
2. Faza razvoja obično traje od jedne do tri godine (bootstrapping, Early Seed investicija)
3. Faza prodaje i ekspanzije obično traje od dvije do pet godina (Early Stage investicija, serije A, B i C)
4. Faza točka pokrića traje obično pet do sedam godina od ideje
5. Faza izlaska traje deset do dvanaest godina od ideje (IPO ili prodaja strateškom partneru)
Jednorog -  startup koji je u fazi skaliranja ili izlaska postigao ili prestigao tržišnu cijenu od  milijardu dolara.

Emocijalno putovanje startupovca od zamisli do uspjeha

Tematske cjeline obuke pokrivaju cjelokupno poslovanje i neka su vrsta mini MBA-a za startupove, pretežno utemeljena  na Lean metodologiji rada. Ali ne isključivo, jer uče se i neki srodni pristupi i elementi drugih pristupa kao što je scrum, agile, design thinking i ostali. Te metode i pristupi izvorno su nastali u razvoju softverskih rješenja, ali se danas masovno primjenjuju u vođenju kompleksnih projekata i poslovanja cijelih kompanija. 
Polaznici imaju predavanja jednom tjedno i komuniciraju uživo s mentorima. Nakon predavanja prezentiraju mentorima svoj projekt, svaki tjedan. Prema pravilima Founder Institutea njeguje se  tzv. trominutno i jednominutno izlaganje što se naziva elevator pitch. Ti formati su razrađeni za realne životne situacije. Naprimjer, kad na nekoj konferenciji u liftu susretnete potencijalnog investitora ili sjedite u avionu i susjed vas pita čime se bavite u životu pa mu ukratko želite objasniti svoj projekt i zainteresirati ga da zatraži više informacija. Cilj tog uvježbavanja nastupa je steći socijalne i poslovne vještine potrebne da se takav slučajni kontakt pretvori u koristan sastanak, a potom i u uspješan poslovni odnos.

Poduzetnik: netko tko skače sa stijene i na putu prema dolje sagradi avion.

Mentori ocjenjuju startupove, ali i startupovi mentore. Kroz taj sustav međusobnog ocjenjivanja njeguje se izvrsnost.  
Startupovi se ocjenjuju po skali od jedan do pet s time da nema ocjene tri. Za nas postoji samo dobar ili loš rezultat, nema osrednjih. Jedinica znači neprolaznu ocjenu, dvojka jedva prolaznu, mediokritetske trojke nema, a rezultat nekog zadatka može biti i vrlo dobar ili odličan. U slučaju nezadovoljavajuće ocjene polaznici dobivaju drugu i posljednju priliku tzv. posebne zadatke koji su strukturirani tako da moraju riješiti slabe točke svog projekta koje su otkrili mentori ili oni sami. To su najčešće intervjui, testiranja i analize koje treba provesti najčešće u roku od 48 sati. Te uratke potom ocjenjuju direktori Founder Institute Hrvatska. Ako kvaliteta ne zadovolji polaznici u početku programa izuzetno dobivaju i treću priliku, no sve se registrira i sve se ocjenjuje. Kako program napreduje pada i tolerancija na stagnaciju i nekvalitetu. Polaznici koji neprekidno zaostaju ne mogu u kratkom roku uspješno odraditi nagomilane posebne zadatke i za njih više nema druge prilike. Oni tipično glase - npr. pronađite širom svijeta četiri  predsjednika uprave iz tvrtki koje se bave projektom iz vašeg područja, intervjuirajte ih, napravite videosnimku i postavite je na server programa do subote u 18:00 sati. Time ih namjerno izlažemo iznimnom stresu koji je karakterističan za poduzetničku djelatnost. 

Trebamo tebe (prezentacija Founder Inst.)

Ako uspješno riješe te zahtjevne posebne zadatke nastavljaju program. Ne riješe li dovoljno dobro problem ni iz drugog ili rijetko trećeg pokušaja ispadaju iz programa. 
Semestar najčešće počinje u studenomu tako da se dio obuke odvija i tijekom božićnih i novogodišnjih praznika.  Ti blagdanski zadaci su posebno zahtjevni. Cilj je situacijsko učenje u okolišu što sličnijem realnom poduzetničkom životu, jer često i u doba blagdana treba obaviti nešto važno. Tada je puno teže kontaktirati s ljudima potrebnim za realizaciju bitnih terminski determiniranih poslova. 
Sadržaj i metodologija Founder Institute semestra je ključ za razvoj vještina socijalne i poslovne inteligencije koje su presudne za uspjeh startupova. U pet godina djelovanja Founder Institutea testirano je više od 17.000 poduzetnika i temeljem toga je stvoreno interno znanje o tome kako izgleda profil uspješnog startup poduzetnika. Zato se novi zainteresirani polaznici selekcioniraju već u startu prema tomu koliko se dobro uklapaju u profil onih koji su se već dokazali kao uspješni poduzetnici.

Kako se početna startup zamisao uklapa u obuku?

Karakteristično je da oni koji se upisuju u Founder Institute imaju u početku najčešće samo jednu ideju i fokusirani su samo na nju. Na kraju obuke među diplomantima ima i onih koji završe program s potpuno drukčijim projektom od onoga s kojim su inicijalno ušli, ali i onih koji rade nešto što se zove pivotiranje. Poduzetnička ideja i plan njene realizacije prilagođuju se feedbacku s tržišta.  Kada se dobiju prave informacije što treba tržište i njihovi potrošači, poduzetnici moraju svoj projekt pivotirati (zakrenuti) kako bi ga uskladili sa stvarnim potrebama onih kojima je ta usluga ili proizvod namijenjen. S druge strane takav stalni kontakt s tržištem prisiljava ih na stalno razmišljanje o inovacijama.  Founder Institute daje prednost projektima koji predstavljaju krucijalne disruptivne ili tektonske inovacije u određenom poslovnom području. Takve disruptivne inovacije iz temelja mijenjaju odnose u nekom poslovnom području i predstavljaju neku vrst prekretnice u poslovnim modelima. Prekretnica može biti na razini novih dosad nepostojećih proizvoda ili usluga, ali i na razini novog poslovnog pristupa kojim se na tržištu nude već postojeći modeli i usluge.
Founder Institute ima svoju globalnu web-stranicu za svih 80 zemalja u kojima djeluje  i na kojoj se objavljuju informacije o našem projektu – fi.co. Sad je u tijeku pokretanje petog semestra Founder Institute Hrvatska o čemu se informacije mogu pronaći na našim nacionalnim Facebook stranicama. U sklopu priprema i najava obično imamo pet do sedam pripremnih radionica na koje dolaze ugledni inozemni i domaći mentori. Na njih pozivamo wanabe startapovce kako bi iz prve ruke osjetili iskustvo načina rada Founder Institutea te osobno procijenili kvalitetu naših mentora. Cilj je da naš model rada vide i osjete uživo, da postave pitanja i dobiju odgovore. Osim inozemnih i tuzemnih mentora u svakoj od tih radionica sudjeluju i direktori Founder Institutea Hrvatska i alumni startupovi koji su već završili naš program.

Kako ostvarujete prvi kontakt s budućim polaznicima?

Osnovni program se preporučuje onima koji razmišljaju o napuštanju sadašnjeg posla i pokretanju vlastite tvrtke

Sadržaj Founder Institute semestra je ključ za razvoj vještina socijalne inteligencije koje su najbitnije za uspjeh startupova 

Kandidate regrutiramo na razne načine - jedan je usmena predaja postojećih suradnika Founder Institutea. Sada u bazi već imamo više od 40 hrvatskih mentora od kojih neki rade i žive u inozemstvu. Kad smo tek kretali s programom namjeravali smo imati četiri FI semestra godišnje, međutim pokazalo se da je taj cilj moguće ostvariti samo uz veliki kompromis u smislu kvalitete. Nakon četverogodišnjeg iskustva zaključili smo da s obzirom na stotinjak novih startupova koliko ih se godišnje pojavi u Hrvatskoj, jedan semestar godišnje je prava mjera želi li se zadržati karakteristična izvrsnost koju njeguje Founder Institute. 
Novih inkubatora i akceleratora ima sve više, no s povećanjem broja kvaliteta ne raste nego, nažalost, u mnogim slučajevima i pada. Mi smo odlučili zadržati kvalitetu, biti na razini najviših standarda koji Founder Institute čine prepoznatljivim brandom u cijelom svijetu i imati semestar samo jednom godišnje. Potvrda ispravnosti te odluke vidi se i kroz uspjeh polaznika našeg posljednjeg semestra. Startup Gaming Batlle Ground dosad je pobijedio na pet međunarodnih natjecanja i ušao u tri ugledna akceleratora. Bili su u Bugarskoj, najesen idu u Helsinki u Startup-Saunu, a nakon toga početkom 2016. u Japan. 
Ambicija hrvatskog Founder Institutea jest da do 2020. kroz stvaranje novih startupova otvorimo najmanje petsto novih radnih mjesta. Zasad, nakon četiri odrađena semestra i tri godine od pokretanja naši alumni startupovi zapošljavaju oko 150 ljudi.